Långloppsläger på bauergården med elna

Nu äntligen kommer inlägget om den fantastiska helgen i Gränna med helt otroliga cyklister! Jag vill summera det först med några korta ord innan ni kan läsa lite mer nedan samt se bilder – alltså jag är så nöjd. Jag och fantastiska Elna och bollat fram och tillbaka hur upplägget skulle bli så bra som möjligt och gå givande för deltagarna som möjligt och hittade ett upplägg som gav lite av alla delarna! Hon guidade runt de fantastiska stigarna och grusvägarna samt inspirerade mig och deltagarna till tusen både med sitt sätt och sin föreläsning, jag stod för teknikkursen, lite kost och förhoppningsvis inspiration med!

Så tack! Tack alla deltagare för eran härliga energi och för att ni var där, tack bauergården för service i världsklass och tack Elna för att du ville göra detta med mig och för att vi hittade ett sånt fantastiskt samspel i helgen!

Men nu ska ni få vela lite mer 🙂

Fredag

Dag 1 möttes jag och Elna vid lunch och tog oss en matbit på Bauergården. Lax serverades och jag personligen har ju egentligen så svårt för lax (jag vet, fy mig) men jag försöker ändå ibland bara för att lära mig äta det. Men, vet ni vad – det var gott!! 😀 En kombination av att jag börjar vänja mig vid smaken och att den va oerhört gott tillagad gjorde att den slank ned oerhört fort!

Vi tog oss en liten genomtramp för att känna oss helt redo inför lägerhelgen, snackade ihop oss och sedan började deltagarna droppa in!

Vi startade helgen med välkomsmiddag, introsnack och mycket skratt! 🙂

Lördag

Dagen startades med frukost som var färdigpreppad av personalen av Bauergården då buffén var inställd. Iomed dessa coronatider så tog dem och vi alla extra säkerhetsåtgärder som vi kunde för att minska risken för smitta och detta var en grej av många som vi tänkte på!
8.45 samlades vi för att gå igenom dagen och en kvart sedan rullade vi iväg på Grännas vackra vägar.

Alltså wow säger jag bara! Det var första gången för mig på dessa vägar och det bara slog mig hur vackert det är! Stora fina åkrar, mycket mysiga gårdar och väldigt kupperad terräng. Vi trampade på mestadels grusvägar bort mot en precis nybyggd enduroslinga på Grännaberget – vi fick alltså vara några av dom som premiäråkte den! Lite coolt måste jag säga 😀 Men innan enduroåket så hade elnas fantastiska massa åkt i förväg bort, dukat upp cykelfika till oss alla samt kaffe – hur underbar är hon inte? Och hur glada tror du inte att vi alla blev över det? 😀 Ungefär såhär:

Efter fika bar det av till endurslingan samt lite pumptrack. OJ VILKET NICE SPÅR! ”Ride and develope” – ni har gjort ett galet bra jobb!!

På tillbaka trampen så tog vi mer eller mindre raka spåret och höll takten väldigt lugn och behaglig! Det tar ju så mycket mer än vad man tror när man kör i så kuperad miljö att det var behövligt! Tyvärr hade jag, som tyvärr hänt lite för mycket nu, sån oerhörd otur och vaknade med huvudvärk.. Jag har inte tagit mig till att kolla upp det men mina spontana gissningar på mina konstanta dunkanden är två – antingen har jag migrän eller brist på något. Troligen mineraler, men ska fortsätta forska i det! Så på tillbakavägen så hade den tagit till i höjderna och jag mådde oerhört dåligt. Elna såg det fort som attan och vårat fantastiska samspel gjorde att när vi kom tillbaka så kunde jag ta en snabbnap, ta värktablett (som otroligt nog HJÄLPTE, brukar aldrig göra det) och vaknade till lunchen och mådde betydligt mycket bättre. *pjuh*

Med lunch i magen och en (eller två) brusalvedon som minskade den dåliga känslan så höll jag teknikpasset på eftermiddagen. Vi körde mycket basicövningar MEN precis sånt man behöver öva på!! Kontroll på cykeln, balans, säkerhet m.m.
Detta avslutades sedan med en liten tävling där en polkagris satt på spel – det blev en jämn men hård fight.. 😉

Vill även flinka in – JÄKLAR VA GRYMMA NI VA!! Vissa övningar är klurigare än de andra men ni körde så oerhört bra!!

Efter teknik körde vi frilek i någon timma, vilket i mitt fall betydde VILA. Efter det middag & sedan avslutade vi dagen med en föreläsning!

Egentligen skulle vi köra två på rad, men jag uppskatta tiden liiiiite fel när det kom till min del så vi bestämde att vi delade upp oss så min blev på kvällen där jag snackade om mina första äventyr (cykling till skåne och cykling till kebnekaise) samt hur viktig KOSTEN är när det kommer till prestation och elna kickade igång söndagen med inspiration och braiga tips när det kommer till långlopp! 😀

Söndag

Jag mådde bättre – WIHU! Inte bra, men bättre! Vi startade denna dag skapligt med elnas grymma föreläsning och skulle efter den + frukost ut på en runda som var mer i skogen och övade på branta uppför och lite teknik på de delar som kom på vägen! Körde även här ett litet mini-race för att öva på just PULSEN som kommer vid start! Lika roligt som övriga dagar och deltagarna levererade på topp som vanligt! Så förbaskat roligt när man hör surret i klungan, ser dom kämpa sig fram i spåren och även när man ser en liten utveckling.

Det är det som gör allt så förbaskat VÄRT! Alla förberedelser och allt jobb gör att när man väl är på plats med er så känns det inte ens som jobb. Det är enbart kul. En ren ren fröjd!

Efter cykelturen, lunch och lite snack så tackade vi för dagen!

Vilken helg ❤ Tack till alla som var med och ett extra tack till Elna! Jag vill göra MER sånnahär grejer med dig ❤

Recept från Hälsokassen – Rödbetsbiffar med solskensris

Veckans recept från hälsokassen är tänkt att pigga upp tillvaron nu som tillfälligt blivit lite mer grå igen! Och vad som används för att liva till färgen, nämligen gurkmeja, har oerhört antiinflammatriska effekter och har tidigare används som gammal folkmedicin. Så en riktig super-krydda!

Enjoy!

Rödbetsbiffar i solskensris

Ägg                                                       1 st
Havregryn                                            2 msk
Salt                                                       1/2 tsk
Svartpeppar                                         2 krm
Gul lök                                                  1/2 st
Förkokta rödbetor                              250g

Råris                                                     2 portioner (läs på förpackning)
Gurkmeja                                             1 tsk
Purjolök                                               10 cm
Morot                                                   1 st riven
Salt & peppar

2 personer:

1. Koka riset enligt anvisningar + med gurkmeja i vattnet.
2. Blanda ägg. Havregryn och kryddor och låt svälla i 5 min.
3. Hacka lök, skala och riv rödbetorna och blanda sedan det + punkt 2. Klicka ut 6 st biffar i stekpannan och bryn tills de fått färg.
4. När riset är klart så blandar du ner purjolöken och rivna moroten.
Smaka av med salt och peppar.

Recept från HÄlsokassen – Fylld Paprika

Här kommer veckans recept taget från Hälsokassen – Hope you like it! 😀

Ris och bönfylld paprika:
Fullkornsris eller råris          0,5 dl
Paprikor                                 2st
Olivolja                                   1 tsk
Gul lök                                    1 st
Vitlök                                      1 klyfta pressad
Krossade tomater                200g
Basilika färsk                        1 msk hackad
Röda bönor avrunna            250g
Salt & peppar

2 personer:
1. Koka riset enligt anvisningar på förpackningen, gärna lite längre för att binda bättre sedan
2. Halvera paprikor på längden och ta bort kärnorna och det vita. Spara stjälken.
3. Blanchera paprikan genom att koka dem i saltat vatten i 3 min. Låt de sedan rinna av upp och ned vända i ett durkslag.
4. Sätt ugnen på 200 grader. Hetta upp oljan i en kastrull och lägg ner lök och vitlök. Lägg på lock och låt småfräsa tills det blir mjukt. Ca 3 min. Ta bort lock och lägg ner tomatkrosset. Låt puttra i 10min. Salta, peppra och tillsätt basilikan
5. Mosa hälften av bönorna till en grov pure och häll sedan moset, de hela bönorna (avrunna) och det kokta riset i tomatröran.
6. Placera paprikahalvorna på en ugnssäker form och fördela fyllningen. Ugnsbaka i 20min.

Enjoy!

Recept från hälsokassen – Sötpotatisplättar

Halloj grymma ni! Nu är hälsokassen igång igen och det firas med att 1 recept av 5 alltid kommer ut varje vecka!! 😀 Super duper NICE och hoppas ni kommer att gilla dem!

Detta är ett recept jag ÄLSKAR men inser nu att det var länge sedan jag gjorde! Blir nog en favorit i repris snart.
Enjoy!

Sötpotatisplättar
Ägg                                                                           2 st
Sötpotatis                                                             1 st (150g)
Haloumi (laktosfritt)                                       1 st (100g)
Ströbröd  (glutenfritt)                                      3 msk
Maizena                                                                1 msk
Quinoa vit                                                             2 portioner
Broccoli                                                                 250 g
Spenatblad                                                           100 g
Pressad Vitlök                                                     1 st

2 personer
1. Blanda ägg med ströbrödet och majsstärkelsen. Koka quinoan enligt anvisningar.
2. Skala och riv sötpotatisen och haloumin
3. Blanda ned sötpotatisen och osten i äggröran
4. Hetta upp en stekpanna med valfritt stekfett (helst olja)
5. Klicka ut röran i 4st plättar och stek tills de fått färg. Salta och peppra
6. Spenaten + vitlöken steker du hastigt i stekpannan och lägg åt sidan. Stek sedan broccolin sist, bara så den blir genomvarm. Blanda ihop med den kokta quinoan och servera!

Tips till nybörjarcyklisten – val av cykel

Jag tänkte göra en liten miniserie med blogginlägg där jag delar med mig av tips för nybörjarcyklisten! Och innan man faktiskt kan titulera sig som cyklist så finns det ju en viktig detalj man måste ha – nämligen en cykel! Jag personligen är ju absolut mest inriktad mot mountainbike cykling men har tampat mycket på min landsvägscykel med genom åren.

Detta text kommer att vara uppdelad som så att första delen är rena tips från mig till dig när du ska köpa din första mountainbike eller racer och sedan avslutar jag denna text med att besvara några av de vanligaste frågorna jag får.
So, lets go 🙂

Vad ska man tänka på när man köper sin FÖRSTA träningscykel?

I första hand ska man ju självfallet kolla över sin budget – vad har jag möjlighet att lägga på en cykel? Du ska alltid ha med i räkningen att det tillkommer lite prylar så som skor, byxor, HJÄLM, handskar, slang, pump. verktyg och eventuellt tröja + glasögon (rekommenderar). När du har satt ut det så börjar letandet! Om du känner att du inte kan lägga mer än 4000-5000 kr så skulle jag faktiskt rekommendera begangnat. MEN om du ska köpa något begangnat så bör du ha med någon som faktiskt har bra koll på cyklar. Precis som på bilköp så vet man egentligen aldrig om säljaren är helt ärlig med skicket på cykeln men fördelen med cykeln är att många av de viktiga delarna är synliga så att ett tränat öga kan se dem. Och när du köpt cykeln så bör du direkt lämna in den på service för att kolla upp så allt är OK, så du får cykeln justerad och redo för en tramptur!
I vanliga fall så rekomenderar jag nya cyklar framför begangnat då man har alla servicar och garantier på cykeln ifall något skulle hända och man vet att cykeln kommer hålla i många år framöver. Men har man inte budget över 5000 kr så blir cykelköpet en ganska så basic cykel som KAN sänka din körupplevelse pga att komponenterna på cykeln är ganska billiga och kommer inte agera som du vill. Växlar kanske inte klaffar i med en viss belasning, de kanske börjar rappa och hacka, bromsar kanske är av sämre kvalité osvosv. Därför skulle jag ta en fräsch begangnad framför en sprillans när man pratar MTB/racer i en längre prisklass.

Men om du känner att du kan lägga en budget över 5 000, kanske närmare 10 000 så börjar vi snacka nyköp!

Vad jag tycker man ska tänka på när det kommer till ny cykel, oavsett begangnad eller sprillans, är följande:

  • Hur känns geometrin och ramen? Känns det bra? Om du vantrivs med hur du sitter på cykeln NU så kommer det inte kännas bättre. Du måste dock skilja på ovana och obehag. Sen går det absolut att justera en cykel så den blir mer eller mindre perfekt för dig, förutsatt att du valt rätt ramstorlek, men den cykeln du väljer ska kännas bra och som ”din” när du köper den.
    Det är lite som de säger att ”du kan byta allt på en cykel förutom ramen – för då blir det en annan cykel”.
  • Växlar – vad sitter det på? Nu vet jag att årets Alivio (shimano) är som tidigare Deore (shimano) så det är ändå en bra växeln för den pengen och den kommer kunna klara påfrestning när du skuttar omkring i skogen! Därför skulle jag lägga mig SOM LÄGST (i kvalité) på en Alivio-växel eller motsvarande och allt över (i kvalité) är en grym bonus! Tar du en racercykel så är Claris (shimano) lägsta eller motsvarande som jag skulle lägga mig på för att få en trevlig körupplevelse.
  • Dämpare – finns luft så ta luft! Oftast får du leta bland kampanjecyklarna för att få en luftdämpare under 10 000 men finns det så ta det! Då kan du ställa in dämparen så den dämpar efter din vikt! Andra alternativet är fjäder och en FIN fjäderdämpare är inte dålig, men ska du köra xc, trail eller grus så är det luft alla dagar in the week!
  • Bromsar – vad sitter på? När man kollar mountainbikes så är det mer eller mindre alltid på hydraliska skivbromsar över 5 000 kr (finns undantag självklart) och det är det du ska sikta in dig på! Börjar inte oroa dig så mycket över vilket märke eller hur de ska se ut osv då det, som precis nybörjare, är lite överflödigt. Fokusera då hellre på annat.
    På racersidan så kan man tänka till lite extra dock – vill jag köra skivbroms eller fälgbroms?
    Fördel med fälg: lättare viktmässigt och oftast billigare.
    Fördel med skivbroms: bättre bromsverkan oavsett väderlag samt är sen 2018 godkänt att tävla på.
  • Sadeln – den del du mest troligt behöver byta. Detta ska du INTE tänka på som en grej som angör vilken cykel du köper, MEN, du ska vara oerhört noga i början när du cyklar för att känna av – vad för typ av eventuell smärta känner jag? När man precis börjar cykla så är det vanligt än ovanligt att man får ont i baken för att man håller på att vänja in sittbenen med att sitta på en hård sadel. Och det är just där det enbart ska göra ont – i sittbenen! Börjar du få ont på andra ställen, börjar få domningar i underlivet eller får skav även om du har sadeln på en optimal sadelhöjd och sitter med cykelbyxor som passar dig bra – då MÅSTE du in till en cykelbutik, få dina sittben mätta (superenkelt, du sätter dig på en tex kudde som ”mäter av” dina sittben sen vips vet personalen exakt vilken bredd du ska ha) och välja ut en sadel efter dig.

Det finns absolut mer du kan tänka på som kan höja upplevelsen ytterligare lite till, men jag listade ovan de jag anser är VIKTIGAST för att få en trevlig körupplevelse MEN inte bli allt förvirrad när man är nybörjare och egentligen bara vill kicka igång cyklingen.

Vanliga frågor jag får när det kommer till cykelköp:

  1. Fråga:
    Jag vill precis börja cykla men vet inte om jag kommer vilja fortsätta med det sen. Men vill även kunna pendla med cykeln. Vad ska jag välja?

    Svar:
    Det beror på! Vill du börja träningscykla på asfalt och din pendlingssträcka är mer eller mindre bara på asfalt så skulle jag välja en racerhybrid! Då kan du slänga på saker så som skärmar, lås osv men du har smala däck och en geometri som är lite sportigare! En sån cykel, självklart lite beroende på vilken du väljer, kan du även köra på grus med MEN det kommer inte bli en super behaglig upplevelse då du läs skumpa endel pga att cykeln är mer gjord för asfalt. Och risken för punktering på grus är större med väldigt smala däck.

    Är målet däremot att trampa mer grus och eventuellt väldigt simpla stigar så skulle jag ta en crosshybrid som har dämpning fram MED låsning! Då kan du stänga av dämparen när du pendlar men ta på den när du vill träningscykla i lite skumpigare förhållanden!

    Notera att en racerhydrbid inte är lika snabb/lätt som en ren racer och en crosshybrid inte är lika lätthanterlig och bra att köra ren skog med som en ren skogscykel – det är lite därför de heter hybrid! Det är en mix av olika cyklar som gör att du kan köra i olika förhållanden men den är inte gjord för ett specifikt förhållande.
  2. Fråga:
    Jag är ny på cykeln och får alltid ont i axlar/armbågar när jag cyklar – varför?

    Svar:
    Om det inte ligger några bakomliggande skador så – När man är ny på cykeln så är inte kroppen vad vid den typen av sittställning och belastning som det blir av att cykla så kroppen protesterar lite. När man har cyklat ett par gånger och vant kroppen så ska smärtorna bli mindre. En annan del är också att du hänger för mycket på styret vilket VANLIGTVIS är för att du behöver jobba upp bålstyrkan mer för att hålla upp överkroppen med bålen och inte med dina händer på styret. Gör lite övningar hemma så som tex plankan och aktivt tänk på att spänna bålen när du trampar så är chansen stor att smärtorna minskar.
    En sista anledning kan vara att geometrin/inställningen på cykeln är fel så du måste justera om det för att det ska passa dig. Är din sadel kanske framåttippad så du måste hålla dig upp med hjälp av styret? Är din cykel kanske fel i storleken? Kolla upp sådant för att öka behagligheten på cykeln.

Dyker andra frågor upp gällande cykel eller cykling så SKRIV! Annars hoppas jag att detta inlägg funkar som en liten guide när du ska skaffa din första cykel!

Ha det bäst!

Städa & Träna samtidigt!!

Amen här har vi den! Tanken var lite ”kul grej” när jag skapade den men isåg sen att det var SUPER JOBBIGT😂 Så testa ni med!

Övning 1: Ta ett rum där ni, istället för att skura med skurmopp, doppar en trasa i tvätthinken och skurar för hand! Håll bålen spänd uta… 🤭

Övning 2-3: Fönstertvätt med hopp! Gör upphopp för att spraya på medelet på den övre delen av fönstret och sedan benböj på den lägre delen. Känns när man har ett par fönster att tvätta. Ps. glöm inte att ställa undan grejerna i fönstret….. 😂

Övning 4: Torka av fönserbrädan med benen i 90graders vinkel heeela vägen.

Övning 5: Elementet är en typisk grej som kan samla damm och är en typisk grej som man glömmer torka av. Gör det till en sit-up övning så blir det genast lite roligare (och jobbigare).

Hoppas ni uppskattade min lilla städträningsvideo och låt mig gärna veta om ni vill ha meeer!!! 🙂
Musik: metallica-enter sandman – joel fletcher reece low bootleg

Animaliskt proteinpulver kontra Vegetabiliskt proteinpulver

Samarbete med: http://www.fitnessfrank.com

Som ni önskade så ska jag snacka lite proteiner och mer specifikt proteinpulver! Det är ju lite frågetecken när det kommer till skillnaden på vassleprotein (mjölk) och vegetabiliskt protein så jag tänker att jag ska lyfta dom lite nedan samt jämföra!

Men först måste vi klargöra – vad ÄR Vegetabiliskt protein?

Även kallat veganprotein, är precis som det låter! Det är protein utvunnet ur en eller flera källor av växtriket så som tex Ärt-, havre-, hampa-, ris- och sojaprotein och soja. Det är alltså helt utan animaliska proteiner.

Vassleprotein

Denna har de flesta av oss koll på vad det är! Det är den vanligaste varianten av proteinpulver som är utvunnet från mjölk och de flesta tar för att öka sin totala mängt protein per dag.

Men varför är just Vassleprotein så populärt då?

Joo det ska jag berätta! Det är på grund av sin aminoprofil, som är naturligt hög på aminosyran Leucin! Det är en av de essentiella aminosyrorna som spelar nyckelroll i att stimulera proteinsyntesen och boosta återhämtningen.

Då det har en snabb nedbrytning och tas upp fort av kroppen så är det ett väldigt populärt tillskott att ta efter träningspasset. Att många studier idag pekar på att det inte har någon betydelse om man tar det direkt efter passet eller timmar efter då det är den totala mängden per dag som spelar roll, det är dock ett annat inlägg 🙂

Ett högkvalitativt vassleprotein har flera positiva effekter på oss där det både stärker immunförsvaret och förbättrar återhämtningen. Näringsmässigt är animaliskt protein överlägset vegetabiliska proteiner och många upplever att de smakar bättre. Men det betyder inte att vegetabiliska proteiner inte är bra!

Vegetabiliskt protein

Som nämnt ovan är de vanligaste pulvren gjorda på Ärt-, havre-, hampa-, ris- och sojaprotein och soja. När det kommer till vegetabiliska proteiner så får man räkna med att vissa inte innehåller alla de essentiella aminosyrorna för att det ska kunna kallas ett fullvärdigt proteinpulver. Hampa- och sojapulvren är de som anses unika då de är fullvärdiga medan de andra saknar en eller fler aminosyror för att kunna kallas fullvärdiga. Där kan man välja att komplettera med aminosyror så som tex Glutamin, BCAA och Arginin så har man plötsligt full pott! Kolla upp det specifika pulvret du är intresserad av och vad som saknas för att det ska bli fullvärdigt.

En fördel med växtprotein är att de innehåller många vitaminer och mineraler samt att de ofta är mer lättsmälta då de är fria från gluten (många är, men inte alla), mjölkprodukter och soja (om det inte är sojaprotein). Passar därför bra för dig som har känslig mage! Just det är en del som är en nackdel med vassleprotein – har man känslig mage så är det lätt att man blir svullen av den typen av proteinpulver.

Om vi ska gå tillbaka till aminosyran Leucin som jag tidigare nämnde är naturlig i vassleprotein behöver man kombinera fram i ett vegetabiliskt proteinpulver! Tex har Svenskt kosttillskott kombinerat fram ett pulver med ärtprotein och havre och har därigenom fått en kedja med aminosyror som är ultimat vid träning!

Så i kort!

Att testa vegetabiliskt proteinpulver även om man inte är vegetarian/vegan för att variera sin proteinpulver källa är en toppen bra idé och har du även känslig mage så är det väldigt värt att testa! Se till att kombinationen är rätt och om du är glutenintolerant så kollar du så det inte är någon gluten i. Båda varianterna ger dig det du behöver för att kunna bygga muskler och för att återhämta dig på bästa sätt så var inte rädd för att gå lite utanför dina ramar och testa något nytt 🙂

Hoppas detta inlägg var uppskattat! Om ni vill jämföra olika proteiner så har ni hemsidan www.fitnessfrank.com som jämför och listar olika tillskott!