fbpx

HjälmGuide – Välj rätt hjälm för dina behov!

Jag kommer ihåg första gången jag kikade på hjälm till min första MTB. Det finns en rejäl uppsjö av modeller och jag minns så tydligt vad mitt enda mål var = den som va absolut minst ful. Jag tyckte verkligen ALLA hjälmar va så galet fula att jag nästan ville spricka. Ingen tanke på modell, utformning, säkerhet eller vikt utan det var enbart ”vad kan jag tänka mig att ha på huvudet”. Och helt ärligt så är det faktiskt en oerhört viktig detalj. För du kan ha en ultra lätt hjälm som är helt anpassad för din typ av cykling men om den inte sitter på ditt huvud när du drar iväg så fyller den ingen större funktion.

Tur att jag blivit smartare idag och faktiskt tycker hjälmen är en snygg, säker och viktig utrustning vid cykling!

Men vad ska man välja när man ska kika på en hjälm då? Vad har jag själv lärt mig påvägen om hur man ska tänka, vad man ska välja och små samt stora detaljer som är viktiga för mig? Det, och lite till, tänker jag gå igenom nedan i min lilla hjälmguide!

När jag kikar efter en hjälm så kollar jag alltid i följande steg:

  1. Vad ska jag ha hjälmen till, alltså är det till skogscykling, landsväg, pendling ect.
  2. Hur ser hjälmen ut? För mig är det galet viktigt att den är snygg rent form, färg och mönster-mässigt. Om man är som jag var i början, alltså tycker alla hjälmar är fula, så bör man välja en hjälm med neutrala färger för att vänja sig i början.
  3. Mips mips och lite mer mips! Köper aldrig en hjälm utan mips sen det kom ut och blev stort här i Sverige. Men vad är Mips, för er som aldrig hört talas om det förut?

Så jag tänker att vi benar ut del för del via mina punkter och glider först in på användningsområdet!

Som ni säkerligen vet så finns det olika hjälmar för olika ändamål. Vi har dom tok-coola fullface hjälmarna till downhill, vi har de supersnabba superlätta landsvägshjälmarna och vi har våran kära uppblåsbara hövding. Jag tänker att jag ska snacka lite i kort om de stora kategorierna för hjälmar.

Pendling

Pendling innebär olika saker för olika personer, även om det i praktiken betyder samma sak. Vissa ser pendlingen som den cyklingen de gör på sin 3-växlade damhojj där de cruisar någon kilometer till jobb, skola eller övriga ärenden. Vissa sitter på sina landsvägscyklar eller racerhybrider och pendar 2 mil en tur till jobbet från hemmet på landet. Inget är mer rätt än det andra men syftet är detsamma – man vill färdas från punkt A till B med sin cykel!

Men rent hjälmmässigt så innebär det en skillnad. Om vi tar person 1 som kör på damhojjen som sitter väldigt upprätt på sin cykel och tar det mer lugnt i sin körning. Där skulle jag absolut rekommendera en hövding som topp 1 val av hjälm. Hövding, för er som inte vet, är en airbag-hjälm som ser ut som en halsduk/nackkrage som du har runt halsen. När du är med om en olycka så blåses denna hjälm upp och sätter ett tryck runt halsen/nacken och blir som en stor hjälm som skyddar huvudet. På så vis minskar du risken för whiplashskada och huvudskador på samma gång!

Mer information om vad hövding är ser du i videon ovan

Men det finns ju såklart nackdelar med en hövding. Nr 1 – den är dyr. Även om det är klart värt investeringen så kostar den ca 3000:- och är en engångsartikel (som förövrigt egentligen en vanlig hjälm är med). Jag vet att försäkringsbolag är med och ersätter hjälmen vid skada samt hövding själva, men ni får kolla upp vad som gäller för er.

En annan nackdel med hövding är att den inte är optimal för långcykling i aggressiv position, som det vanligtvis blir när man kör på en landsvägscykel. Dels är hjälmen programerad efter en cityställning/cityåkning, men sen blir det även en viss belastning för nacken att ha en höving under en sån lång tid. Så i den sittställningen och med den typen av cykel så är en vanlig hjälm mer optimal.

Vill man inte köra på en hövding, antingen för att man kör de längre sträckorna i racerposition eller för att man helt enkelt vill ha en vanlig hjälm så ska man aboslut kika på en hjälm med systemet MIPS i. (det förklaras mer längre ned på sidan.) Annars är det enbart att välja den hjälm du känner dig bekväm i och gillar rent utseendemässigt. Räkna med att lägga ca 500:- på en bra hjälm med systemet MIPS och var noggrann med att hjälmen ska kännas bra på huvudet från start. En hjälm, till skillnad mot tex en sko, formar sig inte utan om den känns obekväm i butik så kommer den kännas lika obekväm på cykeln. I pendlarsegmentet så upplever jag att den största prisskillanden i många märken är just justeringshjulet/bågen i bakhuvudet. I det billigare segmentet (runt 500:-) så är justeringen dels lite klumpigare/trögare att ställa in samt tar större hack från ”en storlek till en annan”. Det kan, i vissa märken/modeller, omsluta huvudet lite sämre även om det såklart sitter bra. Hoppar man upp någon hundralapp så upplever jag att de byter ut justeringen till ett mycket smidigare och enklare att hantera där man får de ”smålägena” som gör att det omsluter huvudet bättre och man kan få till en ”perfect fit”. Ni ska få ett kort nedan på min favorit-typ av justering på bakhuvudet. Notera att detta är en generell uppfattning, kan skilja från märke till märke, men man fårstår ju att något måste skilja rent komponentmässigt när det skiljer i pris. När det kommer till märke och modell så spelar det ingen större roll sålänge hjälmen är godkänd och sitter bra på just ditt huvud.

Små rull-hjul som är lätta att komma åt och tar små steg är tveklöst min favorit! Sedan att själva bågen som omsluter huvudet har som två vingar på vardera sida är med en stor hiss!

MTB cyklisten

När man tänker på en MTB hjälm så tänker man vanligtvis fullface eller som bilden visar nedan. En riktigt frän hjälm med en lång framskärm på och man ser mer eller mindre att den skriker skog.

Dessa hjälmar är tok-bra sätt till att man hjälmen går ned lite mer på huvudet (framförallt baksida) jämfört med en pendlar eller landsvägshjälm vilket gör den säkrare i just det avseendet. Du har vanligtvis en längre skärm fram som skyddar från reflektion och dom brukar vanligtvis vara riktigt sköna! De är helt och hållet gjorda för den sporten och, i den lite dyrare prisklassen, finns de ibland även utrustade med fästen för att sätta en gopro.

Prisskillnaden mellan tex en billig MTB hjälm och en dyrare är vanligtvis vikten på själva hjälmen, att det är mer mindre utfyllningsmaterial på de dyrare segmentet och som nämnt ovan – även remmarnas placering och justeringen bak på huvudet. Sen är det många övriga mindre och större detaljer som väger upp själva hjälmen. Men även här ska erat minsta krav vara MIPS. När det kommer till MTB så kan du, rent krasst, köra en vanlig pendlar hjälm eller standard landsvägshjälm här med utan att du äventyrar något speciellt med säkerheten. Båda hjälmtyperna är gjorda för att hantera smällar mot huvudet med den skillanden som jag nämnde ovan, att MTB hjälmen går ned mer på huvudet vilket gör den säkrare i det aspektet. Man kan säga att mellan prissumman 500-1500:- (oerhört generellt sätt) så spelar ingen jätteroll vilken hjälm du väljer, alltså om det är en MTB hjälm eller pendlar/lvg hjälm, så länge du väljer rätt storlek och passform för dig. Vad man får räkna med med en landsvägshjälm med är att du sällan får med skärmen.

Jag kommer tyvärr inte gå in så mycket på fullfacehjälmar som lämpar sig till enduroåkare och downhillåkare för jag har sån dålig koll på det, men vet du med dig att din körstil är mer åt det håller så ska du absolut investera i en fullface kontra den hjälm jag visat nedan. Du får ett betydligt högre skydd och är mer eller mindre ett krav om du kör downhill.

Landsvägscyklisten

Sist men långt ifrån minst – Landsvägshjälmen. Till skillnad från exemplet ovan, att man kan ha en landsvägshjälm för skogscykling, så är det mer sällan man vill ha en MTB hjälm till till landsvägscykel av den enkla anledningen = En landsvägshjälm är vanligtvis mer ventilerad, mer aero och lättare rent viktmässigt. Du har även sällan skärmen på hjälmen som är mer av en störning på landsvägscyklingen då du behöver böja nacken mer pga skärmen för att se vägen vilket kan ge smärtor på de långa turerna. Samt att den tar vind, såklart 😉

En landsvägshjälm är ofta (generellt sätt) dyrare än en MTB hjälm av samma kvalité. Detta för att processen att ta fram en landsvägshjälm är ganska omfattande och kan vara en riktig utmaning vilket gör att hjälmarna kan få en högre prislapp. Men det innebär också att de verkligen är snabba 😀

Vad du vanligtvis betalar mer för för en dyrare landsvägshjälm är just en lättare vikt, en mer aerodynamisk utformning och mer ventilationshål. Här är också MIPS oerhört viktigt att välja när det kommer till säkerheten. Även paddingen kan göra skillnad, precis som spännet och remmarna. Varje huvud är annorlunda och därför kan cykelhjälmar sitta lite olika på olika huvuden. Dock kan ett bra rem-system få bort en del av skillnaden.

Text och bild nedan gällande mips är delvis tagen från mipsprotection.com

MIPS är ett hjärnskyddssystem – konstruerat för att ge skydd till hjälmar

MIPS Brain Protection System (BPS) finns inuti hjälmen, i allmänhet mellan komfortfyllningen och EPS (ett högkvalitativt skum som används för att minska energin). Det står för Multi-directional Impact Protection System. Kikar man på skadestatistik visar det att när du faller och slår huvudet är det vanligast att falla i en vinkel jämfört med ett linjärt fall. Med andra ord så är det sällan du faller som att du skulle göra ett snyggt dyk från 10M. Då våra hjärnor är mycket känsliga för rotationskrafter så kan dessa krafter överföras till din hjärna vilket i sin tur kan orsaka allvarliga skador. MIPS är alltså själva ”skenan” som tar upp virdmomentet (bilden nedan) och kan alltså minska rotationsrörelsen och på så vis minska risken för hjärnskador.

MIPS BPS gör att huvudet kan röra sig inuti hjälmen, alltså att du kan röra lite på hjälmen när den sitter stabilt på huvudet utan att den förflyttar sin position på huvudet. Så MIPS är, för tydlighetens skull, inte ett specifikt hjälmmärke utan något majoriteten av alla hjälmtillverkare väljer att inkludera i sina hjälmar.

Vill ni få reda på mer om hur mips fungerar så kolla videon

Iomed att storlek är en viktig del – hur vet jag vad jag ska ha då?

För att mäta huvudstorleken tar du ett måttband runt huvudets bredaste ställe – någonstans ovanför öronen på sidorna och i pannan där fram blir bra. Om du inte har ett mjukt måttband kan du ta ett snöre och dra runt huvudet – sedan mäter du med linjal på snöret. Måtten brukar anges i centimeter så det är enkelt att få rätt. Om ditt mått skulle vara precis i brytgränsen mellan två storlekar är det smartast att välja den mindre hjälmen eftersom en för stor hjälm minskar säkerheten.

När du kommer upp strax över 500:- (eller runt den summan) så brukar storlekarna vara uppdelade i S,M,L,XL och min rekomendation är att välja den typen av modell för att få en sån perfekt passform som möjligt.

Slutsummering

I slutändad handlar det om att välja vad du trivs med och välja en hjälm efter vad du ska köra. I vissa områden spelar det mindre roll vilken typ av hjälm du väljer och i vissa områden är det viktigare. Men vad du ska tänka på är såklart säkerhet! Jag har inte valt att lyfta så många märken då det inte spelar så himla stor roll sålänge du väljer något som är godkänt på marknaden! Vissa märken har vissa extra features tex som Specialized med sin Angi och Abus med sin visirhjälm, men det är saker man får av göra vad man själv är i behov av och tänka mindre på ”vad alla andra har”. Mina personliga favoriter av hjälmar är Specialized och Giro, men det är också för att jag tidigare har jobbat mycket med dom hjälmarna och känner mig väldigt bekväm med dom. Så mitt tips är – skapa din egna uppfattning! Testa flera modeller och se vad som sitter bäst på ditt huvud!

Jag hoppas att ni känner att ni gått ifrån detta inlägg med lite mer kött på benen inför erat kommande köp av hjälm! Se detta som en generell och enkel guide att kunna navigera fram i detta hjälmhav som finns därute! 🙂 Vill du köpa ny hjälm finns det ett grymt urval av cykelhjälmar hos tooorch. Denna länkning är i samarbete med Tooorch.

Ha det bäst!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *