fbpx

Cykeltvätt för dig som bor i lägenhet

Att traggla med en cykel när man bor i lägenhet är jobbigt nog – på det ska den även hållas ren! Som tur är droppade det hem en galet smidig tvätt i förra veckan.

I förra veckan plingade det på dörren och pappa stod där med en kartong. Är det något han AVSKYR så är det när jag missköter cykeln och iomed att jag bor i lägenhet med tvätt-möjligheter som är sisådär så blir det tyvärr ofta cykeln bara får åka in utan tvätt efter en cykeltur. Så på golvet stod en kartong med inget mindre än en cykeltvätt i! Lyckan! En såndär portabel 10/10 cykeltvätt som inte bara är smidig när man bor i lägenhet utan även kan ta med sig om man bilar runt och testar lite olika leder. Liten, enkel och smidig

Idag (eller igår iomed att jag publicerar detta dagen efter) så var det första gången jag använde tvätten efter min cykeltur. Jag får vilt erkänna att cykeln hade 2 turer av smuts på sig innan jag tog mig ut.. Så ni kan ju ana att den fick jobba..

Cykeltvätten jag har är alltså en Kärcher Special edition som är köpt på rejmes (ej sponsrat). Den är liten och kompakt vilket gör den galet enkel att hantera och går på batteri så man behöver inte böka med sladdar.

Vad jag preppade innan jag drog ut var att:
  • Fylla hela behållaren med varmt vatten och ställa den på laddning vid ytterdörren.
  • Laddat en hink med 2 diskborstar (en till ramen och en till kedja/kassett) som också va vid dörren
  • Hade en dunk med cykelschampo i hinken
  • En sprayflaska med ”bike polish” i hinken

Efter turens slut tog jag snabbt och enkelt fram allt och började skölja av cykeln. Det första jag tänkte på var att strålen inte va så stark men ändå tillräcklig för att få bort mycket. Det skulle dock inte bli ett så bra resultat om jag inte hade borstarna också då mycket skulle sitta kvar på ramen pga den svaga strålen. Sladden var väldigt mycket längre än jag hade väntat mig så det var oerhört lätt att ”komma åt” alla småskrymslen och att skölja av båda sidorna utan att behöva flytta med tvätten.

Jag hann nätt och jämnt skölja av cykeln från smuts, spruta i lite vatten i hinken för att blanda ned schampot och sedan gnugga igenom cykeln och sist skölja av cykeln. Denna tvätt är alltså perfekt att ha som ”efter cykelpass-tvätt” som inte är så grundlig men ändå noga. För de lite större och grundigare tvättarna så bör man ha en extra dunk med för att inte behöva stressa igenom tvätten.

För- & nackdelar med Kärcher cykeltvätt

Fördel:
+ Liten och smidig. Går att ta med överallt och tar inte mycket plats i en lägenhet
+ Extremt enkel. Behövde inte ens läsa manualen för att förstå hur den funkar.
+ Räcker för en relativt så noga tvätt av en skogscykel
+ Inte tok-dyr, iallafall inte på rejmes om man hade dedär ”volvokortet”. Då kostade den 799:-. Annars ligger de på ca 1500 :-
+ Litet munnstycke som kommer imellan de flesta utrymmen
+ Själva munstycket och slangen förvaras, när man inte använder den, i själva tvätten vilket inte bara va smoothare utan jag upplever att det även minskar risken för att man råkar ta sönder något.

Nackdel:
Svag stråle
Relativt så liten tank om man vill tvätta lite grundligare
– På ren googling verkar den inte finnas på så många ställen i Sverige? Vilket gör det till en nackdel. Men är jag bara en urusel googlare så tar jag bort denna :’D

I kort kan man säga att jag är oerhört nöjd och detta gör det sjuttielva gånger enklare för mig att sköta underhållet på min cykel. När man bor i lägenhet så blir allt betydligt bökigare när det kommer till förvaring och tvätt, men denna cykeltvätt gör iallafall en av delarna mycket smidigare.

Ha det bäst och glöm inte de era cyklar lite extra kärlek <3

4 comments on “Cykeltvätt för dig som bor i lägenhet

  1. Man ska kunna vrida eller byta nått på munstycket för att få en starkare strålen, har sett det själv men kommer inte ihåg vad den personen gjorde 🤔 ska man iväg på en bilresa så kan man ha med en extra dunk vatten att fylla på med 👍🏽

  2. Av bitter erfarenhet vet jag att man skall vara lite försiktig med alltför stark stråle när man tvättar cykel. Tätningarna i nav, vevlager (BB) mfl är inte byggda för högtryckspolning… Men jag lärde mig byta vevlager;)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *