fbpx

Tips inför Vättern


Nu vankas vätterntider och folk samlar sista milen i benen för att sen trampa runt den stora vattenpölen. Men räcker det med mil i benen? Finns det annat man ska ha i åtanke? Nedan kommer jag skriva ut enkla och bra sätt att få din tur så bra och problemfri som möjligt!

FÖRE:

Cykel.
Redan NU bör du se igenom din cykel. Är det något som behövs bytas? Måste jag serva den? Måste du lämna in den? Jag kan meddela dig att verkstäderna runtom i Sverige har det smockat med uppbokade verkstadstider så var ute i god tid för att vara säker på att du får en tid. Men det är inte bara för att du ska hinna byta något eller serva innan Vättern utan det är bra att trampa lite med din nyservade cykel för att se så allt är i sin ordning.

Dagen innan däremot så ska du dra igenom cykeln själv. Viktiga delar att kolla är:

  • Kolla styre, sitter alla skruvar åt?
  • Kolla däcktryck, har jag rätt i? Den är dock bra att kolla precis innan loppet
  • Hjulen, sitter de åt?
  • Smörj kedja med kedjeolja
  • Smörj rörliga delar på växelföraren med ” kryp in” olja
  • Kolla så pedaler sitter åt
  • Känn så vevlager inte glappar (bör kollats vid service dock)

Kost.
Tillför gärna lite rödbetor och/eller svarta vinbär i din kost 7 dagar innan, jag har ju min dille på svartavinbär då det kan minska motståndet i blodflödet med 16%.. Så att tillföra lite i kosten kan ge positiva resultat 🙂 Var inte rädd för att öka kolhydratintaget ca 4 dagar innan loppet heller för att fylla på kolhydratdepåerna så mycket du kan. Behöver absolut inte vara något drastiskt utan ca 25-30g extra kolhydrater per måltid.

Ett annat schysst alternativ är Vitargo Carbloader ( KLICKA HÄR ) som gör att du slipper öka intaget i kosten utan du får allt du behöver i drycksform. OBS. Testa ALLTID sånna produkter innan, alla magar reagerar olika och det är mindre kul att ha en dålig mage mitt under ett lopp.. Så alla tillskott, energiprodukter ect ska du testa innan för att se hur din mage reagerar på det.

Mineral/magnesium ladda är inte alls dumt. För vissa räcker det att ta timmarna innan loppet, vissa laddar 2-3 dagar innan och vissa tillför det hela tiden i kosten. Så testa vilken ”typ” du är för bäst uppladdning 🙂

Sist men inte minst, Inget rött kött ska intas när det är ca 6-12h innan loppet (jag avstår 24h innan men det har inget med att kroppen behöver det, bara att det känns bättre för mig) och det är av den enkla anledningen att kätt är svårsmält och din kropp kommer avsätta blod för att bryta ner köttet och det är det blodet du vill ha i benen.

Kropp.
Sista men viktigaste punkten, hur känns kroppen? Hur känns alla mötpunkter (fot, bak och hand)? Se för guds skull till att alla punkter känns behagliga och INTE gör ont. Det SKA inte göra ont att cykla, du SKA inte få ont i mjukdelar av att cykla, du SKA inte domna i händer/fötter, du SKA inte få smärtor i knäna av din cykling. Då är något galet och måste ändras. Nu är det nästan lite sista sekund att ändra sånna grejer, skulle behövts göras för någon vecka sen. Men känn verkligen efter och gör så att din cykling blir så behaglig den bara kan bli.
Ta hand om dina kroppsdelar!

Med andra ord, att sitta som herrn nedan KAN ge vissa komplikationer… 🙂

Att förbereda – ha med sig:

Det finns vissa grejer som är totalkrav (enligt mig) och vissa grejer man kan släppa på lite (även om jag självklart tycker du bör ha det med dig) och därför tänker jag att jag markerar med fet text dom som du absolut ska ha med, medans de andra får vara med ”vanlig text”:

  • Hjälm – gärna med MIPS i ( Klicka här )
  • Windfree – för den som vill slippa brus i öronen ( Klicka här )
  • Cykelglasögon
  • Cykeltröja – gör det enklare att packa med energi i bakfickorna, annars funkar funktionströja
  • Tunn vindjacka som du kan knögla ihop lätt och lägga ner om den ej skulle behövas
  • Cykelhandskar – Här får ni avgöra om det blir långa eller korta beroende på väder. Men cykelhandskar är otroligt viktigt och inte bara för att minska trycket på handflatan/minska risk för domningar, utan vad tar du emot med om du krashar om inte händerna? Ett tips jag fått höra av erfarna veterancyklister är att de packar med sig diskhandskar ifall det skulle vara riktigt ruggigt. Ja de lär svettas endel, men de förespråkar att hellre har de dyngsura varma händer, än iskalla hander som inte kan växla/bromsa..
  • Mineralunderställ – eller liknande. Något underställ som är fuktabsorberande och håller dig så torr som möjligt under färden.
  • Lösa armar/ben – ifall man är osäker på hur vädret kommer arta sig så är det grymt smidigt att bara kunna dra av/på sig dom lätt och smidigt
  • Bra cykelbyxor – ser jag faktiskt som ett krav just för att du faktiskt ska sitta på stjärten i 300 km och då kan det vara snällt mot stjärt och underliv att ha bra byxor som passar för din kropp. VIKTIGT är att du INTE går och köper några nya dagarna innan, du mååste kört ett par mil med dom innan så du vet att de funkar för dig. Det kan sluta tråkigt annars 🙁 ÄNNU VIKTIGARE no panties allowed under cykelbyxor. DET om något kan ge skav. Så bort med underkläderna och trampa runt naken under cykelbyxorna
  • Chamonix cream – aka rumpsalva är så underskattat men så nödvändigt. Bara för att du inte brukar få skav i underliv/rumpan så betyder det inte att du inte får det nu. Jag tar ALLTID den krämen när längre turer är planerade och borde egentligen ta på många korta med då skav kan dyka upp lite när som. Det är självklart inte alltid man får skav bara för att man ska köra långt, men vill man chansa?
  • Cykelskor – är inget krav, men undelättar din cykling otroligt mycket med dels funktionen att kunna både trycka och dra MEN du har även en mycket hårdare sula än på vanliga skor så även där får du lite mer tryck på körningen samt minskar risk för domningar och smärtor.
  • Skoöverdrag – är dock otroligt vettigt då iskalla fötter kan resultera till ett avbrutet lopp. Det kan göra RIKTIGT ont.
  • Belysning fram & bak
  • Reflexer fram & bak
  • Ringklocka
  • Slang, pump, däckavtagare
  • Multiverktyg
  • Energi – i form av dryck och mat. Planera ditt energi intag efter hur hårt du ska prestera. Ska du satsa på tid så skulle jag ha med många gels så att man tar ca 1 var 20-30 minut och bars som man antingen har brutit ner och har i ramväska (gryyymt smidigt) eller har i bakfickan och tar några bitar varje timma (detta är enbart baserat på mig). Har man tankar mer på att få en häftig upplevelse så har man oftast möjligheten att stanna vid alla depåer och då behöver man inte lika mycket energi med. Satsa på någon gel och någon bar, gillar du inte sånt så funkar även nötter och russin susen! VIKTIGT är dock att man har med så mycket vätska som möjligt. Sen om det är i sportdryck eller vatten bestämmer man själv. Går att fylla på på alla depåer. Camleback är ett smart alternativ!
  • First aid kit – är något jag aldrig tänker på som är så dumt, tänk om något händer?? Så den ska man göra plats för!
  • Sadel och/eller ramväskor
  • Flaskhållare/flaskor

Under loppet:

Har redan gett lite småtips på just energiintaget under loppet, men andra saker du ska ha i åtanke är att dricka mycket och dricka säkert. Och vad menar jag med drick säkert? Joo, drick när du vet att du är i ett läge där du inte vinglar in i någon eller när du vet att det är ”lugnt”.

Man ska ha i åtanke att det är väldigt mycket folk ute påvägarna och kör man i klunga så är det extra viktigt att alltid hålla sig på sin plats. För att ska man få bästa hjälpen i klunga så är man så nära varandra som möjligt för att kunna ”vila” innan man är framme i toppen. Så det innebär att du ska INTE plötsligt ställa dig upp och trampa om du vet att din kompis är ca 1 dm från ditt bakhjul. När du ställer dig upp så åker cykeln bak ett par cm och det kan leda till en onödig krash med lite otur.

En annan grej är att aaaallllttiiiid hålla till höger, ALLTID. Om man inte kör om några så ska man alltid vara till höger för de andra som vill köra om dig, super lätt och underlättar för alla andra.
När du väl ska vika av från din höger och köra om en klunga, na noga med att signalera att ”nuu kommer viii” och ibland räcker inte plingen utan då får man använda rösten. ” kommer höger, kommer vänster” är två otroligt bra och smidiga sätt att få personen framför dig att förstå exakt vart du kommer och vart han/hon ska flytta sig. Kort, smidigt, bra.

En sista grej, som jag önskade man slapp ta upp men det behövs, det är såååå gryyymt förbjudet att köra med hörlurar under loppet. Under ALLA lopp. Det kan bli så himla farligt då du faktiskt inte hör något speciellt och du blir en fara för andra cyklister. Så vill du köra vättern men klarar dig inte utan musik så sätt fast ett par högtalare på hojjen och digga med där istället.

Efter:

Sist men inte minst, när du är i mål. Åh vilken lättnad, vad skönt! Du har nu fixat 300 km själv eller tillsammans med cykelvänner, men hur som haver så har du fixat det!! Se till att fylla på kropp och knopp med mycket kolhydrater och proteiner så fort det går. Jag vet att de serverar pastasallad eller dyl nära mål på pallra dig dit fort och njut, för det är du värd.

Försök dock att byta kläder/duscha av dig ganska fort efter. Skav tenderar att smyga fram om du går omkring i dina svettiga cykelbyxor för länge och det är inte det minska skönt (talar en erfaren).

Klappa dig på axeln sen, du är grym!


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *