Cykellampa guide !

Nu är ju detta olika beroende på vart man bor här i Sverige, men här i Norrköping så börjar det redan bli mörkt vid 18.30 (?!?!?!) och det känns som att det var igår som det började mörkna vid 23.00. Och även om jag egentligen ogillar det SÅ måste jag ändå säga att det är lite mysigt. Mer färger i skogen, värmeljusen och mysbelysningen åker fram mer och stickade sockarna åker på. Förvisso har sockarna vart på i redan en månad, men det är en annan femma..

Men med mörkret ute så börjar man lura lite på lampor att sätta på cykeln eller på huvudet och där börjar djungeln. Det finns tusen olika märken och modeller att välja mellan vilket kan göra det väldigt svårt! Därför kommer jag inte snacka så mycket produkter i sig utan jag kommer hjälpa er att välja rätt genom att göra er mer medvetna om vad ni ska leta efter! Sen självfallet berättar jag vad jag själv kör med i slutet på detta inlägg.

Men först ska vi reda ut vad begreppen lumen, watt osv innebär:

  • Lumen, lm. Anger mängden ljus som en ljuskälla avger.
  • Lux, lx. Anger illuminans, hur mycket ljus som träffar en viss yta. En lux motsvarar en lm/m2.
  • Candela, cd. Ett mått på ljusstyrkan i en given riktning från en ljuskälla. En smal ljusstråle från en lampa ger högre cd-värde än en bred stråle från en lampa som avger samma mängd ljus (samma lm-värde).
  • Watt, W. Anger hur mycket elektrisk energi lampan drar.

Vad är du ute efter, vart ligger ditt behov?

När du ska välja lampa så ska du även kika på vad du ska ha den till. Vill du bara bli sedd eller vill du se lite också? Ska du köra på belysta vägar eller ska du in i skogen? Anpassa ditt köp efter vart ditt primära cykelområde är och börja sedan lika lite efter vad som passar dig och din plånbok.
Man snackar mest lumen när man ska välja en belysning och för dig som mer eller mindre enbart vill bli sedd så kan du välja vad som helst. Det spelar lixom ingen större roll. Men för dig som ändå vill kunna se lite så ska du få lite braiga tips nedan:

Pendlaren, du som vill se men inte göra personen du möter blind
Är du en cyklist som kör mest i stradstrafik och ska du ha ett bra sken på din pendlarhoj så bör du lägga dig mellan 300-400 lumen. Då ser du bra men får också lite hjälp från gatubelysningen att lysa upp vägen. Du kan känna dig trygg och säker när du kör i den typen av miljö.
Kör du även i lite mörkare passage där det inte finns någon gatubelysning så bör du gå upp mot 600 lumen. Då har du även en väldigt bra sikt när det är som mörkast OCH du bländar inte heller din mötande traffikant! Lite sådär schysst tänker jag 🙂
Räkna med att en sån lampa kostar mellan 500-1000 kr

Skogscyklisten, den riktigt jobbiga bländaren.
Jag får göra mig skyldig till det scenario jag kommer måla upp här nedan, men skogscyklister är de värsta när det kommer till att blända. På riktigt! Vi behöver ha rejält med krut i våra lampor för att kunna se stigarna vi ska köra på och på så vis kunna planera vägen och tima lyften. Men. lamporna sitter ofta på huvudet så när man vänder sig mot sin kompis för att prata så VIPPS!!! Där försvann synen i några sekunder. Kul.
Med det sagt så bör en skogscyklist ligga över 1000 lumen på sina lampor. Då lyser det upp stigen tillräckligt bra för att kunna navigera dig på ett enkelt och säkert sätt samt att du får en roligare tur! Personligen rekommenderar jag både en lampa på hjälmen och en på styret. Då har du alltid sikte rakt fram och kan enkelt planera vägen med blicken (läs lampan på huvudet).

Batteritid är en viktig del att kolla upp vid köp av beslysning. För det är lite halvtrist att börja turen med att kunna se för att sedan få navigera hem i en bläcksvart skog = inte tok-bra sikt. Och där kommer också en fördel in med att ha två lampor – skulle ena go bananas så har du fortfarande en ljuskälla kvar. Förhoppningsvis. Men en god batteritid alternativt att köpa med ett extrabatteri är att ha med i åtanke när du ska införskaffa din nta strålkastare!

Får lamporna blinka?

Även om ett blinkande ljus blir mer uppmärksammat för trafikanten du möter så är det inte godkänt att ha en blinkande lampa fram. Däremot bak är det fullt godkänt att köra med din lampa blinkande. Dock på en frekvens av minst 200 blinkningar i minuten.

vad använder jag ?

Jag kör med en Cavo multisportlampa på huvudet som jag haft i x antal år. Där fick jag med båda hjälmfäste, pannband och fäste för styret. Jag hade en starkare innan av samma märke där batteriet är på språng 🙁 Den behöver en större batterikapacitet för att kunna lysa så jag kan inte ta det från min nuvarandra cavolampa. Den är köpt på Haga cykel men finns inte kvar där eller någon annan stans vad jag har sett. Men för att visa specen på den så har ni en länk här:

Cavo multisport lampa

Jag använder även en lampa på styret för att komplettera upp så mycket jag kan! Även den är av äldre modell (haha vad mycket jag bidrar med) så jag kan inte länka den heller! Det är en Focus lampa men jag är ett stort fan av cat eye lampor med och länkar en nedan:

Cat Eye framlampa för styret

Så säger lagen om cykelbelysning

Utdrag ur Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144) om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar:

14 § Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Cykel ska vid färd i mörker även ha
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.

Hoppas ni gillade texten och att det gav lite inspiration för vad ni ska införskaffa er nu när mörkertimmarna blir fler!

Ha det bäst!!

Kommentera