Tips till nybörjarcyklisten – val av cykel

Jag tänkte göra en liten miniserie med blogginlägg där jag delar med mig av tips för nybörjarcyklisten! Och innan man faktiskt kan titulera sig som cyklist så finns det ju en viktig detalj man måste ha – nämligen en cykel! Jag personligen är ju absolut mest inriktad mot mountainbike cykling men har tampat mycket på min landsvägscykel med genom åren.

Detta text kommer att vara uppdelad som så att första delen är rena tips från mig till dig när du ska köpa din första mountainbike eller racer och sedan avslutar jag denna text med att besvara några av de vanligaste frågorna jag får.
So, lets go 🙂

Vad ska man tänka på när man köper sin FÖRSTA träningscykel?

I första hand ska man ju självfallet kolla över sin budget – vad har jag möjlighet att lägga på en cykel? Du ska alltid ha med i räkningen att det tillkommer lite prylar så som skor, byxor, HJÄLM, handskar, slang, pump. verktyg och eventuellt tröja + glasögon (rekommenderar). När du har satt ut det så börjar letandet! Om du känner att du inte kan lägga mer än 4000-5000 kr så skulle jag faktiskt rekommendera begangnat. MEN om du ska köpa något begangnat så bör du ha med någon som faktiskt har bra koll på cyklar. Precis som på bilköp så vet man egentligen aldrig om säljaren är helt ärlig med skicket på cykeln men fördelen med cykeln är att många av de viktiga delarna är synliga så att ett tränat öga kan se dem. Och när du köpt cykeln så bör du direkt lämna in den på service för att kolla upp så allt är OK, så du får cykeln justerad och redo för en tramptur!
I vanliga fall så rekomenderar jag nya cyklar framför begangnat då man har alla servicar och garantier på cykeln ifall något skulle hända och man vet att cykeln kommer hålla i många år framöver. Men har man inte budget över 5000 kr så blir cykelköpet en ganska så basic cykel som KAN sänka din körupplevelse pga att komponenterna på cykeln är ganska billiga och kommer inte agera som du vill. Växlar kanske inte klaffar i med en viss belasning, de kanske börjar rappa och hacka, bromsar kanske är av sämre kvalité osvosv. Därför skulle jag ta en fräsch begangnad framför en sprillans när man pratar MTB/racer i en längre prisklass.

Men om du känner att du kan lägga en budget över 5 000, kanske närmare 10 000 så börjar vi snacka nyköp!

Vad jag tycker man ska tänka på när det kommer till ny cykel, oavsett begangnad eller sprillans, är följande:

  • Hur känns geometrin och ramen? Känns det bra? Om du vantrivs med hur du sitter på cykeln NU så kommer det inte kännas bättre. Du måste dock skilja på ovana och obehag. Sen går det absolut att justera en cykel så den blir mer eller mindre perfekt för dig, förutsatt att du valt rätt ramstorlek, men den cykeln du väljer ska kännas bra och som ”din” när du köper den.
    Det är lite som de säger att ”du kan byta allt på en cykel förutom ramen – för då blir det en annan cykel”.
  • Växlar – vad sitter det på? Nu vet jag att årets Alivio (shimano) är som tidigare Deore (shimano) så det är ändå en bra växeln för den pengen och den kommer kunna klara påfrestning när du skuttar omkring i skogen! Därför skulle jag lägga mig SOM LÄGST (i kvalité) på en Alivio-växel eller motsvarande och allt över (i kvalité) är en grym bonus! Tar du en racercykel så är Claris (shimano) lägsta eller motsvarande som jag skulle lägga mig på för att få en trevlig körupplevelse.
  • Dämpare – finns luft så ta luft! Oftast får du leta bland kampanjecyklarna för att få en luftdämpare under 10 000 men finns det så ta det! Då kan du ställa in dämparen så den dämpar efter din vikt! Andra alternativet är fjäder och en FIN fjäderdämpare är inte dålig, men ska du köra xc, trail eller grus så är det luft alla dagar in the week!
  • Bromsar – vad sitter på? När man kollar mountainbikes så är det mer eller mindre alltid på hydraliska skivbromsar över 5 000 kr (finns undantag självklart) och det är det du ska sikta in dig på! Börjar inte oroa dig så mycket över vilket märke eller hur de ska se ut osv då det, som precis nybörjare, är lite överflödigt. Fokusera då hellre på annat.
    På racersidan så kan man tänka till lite extra dock – vill jag köra skivbroms eller fälgbroms?
    Fördel med fälg: lättare viktmässigt och oftast billigare.
    Fördel med skivbroms: bättre bromsverkan oavsett väderlag samt är sen 2018 godkänt att tävla på.
  • Sadeln – den del du mest troligt behöver byta. Detta ska du INTE tänka på som en grej som angör vilken cykel du köper, MEN, du ska vara oerhört noga i början när du cyklar för att känna av – vad för typ av eventuell smärta känner jag? När man precis börjar cykla så är det vanligt än ovanligt att man får ont i baken för att man håller på att vänja in sittbenen med att sitta på en hård sadel. Och det är just där det enbart ska göra ont – i sittbenen! Börjar du få ont på andra ställen, börjar få domningar i underlivet eller får skav även om du har sadeln på en optimal sadelhöjd och sitter med cykelbyxor som passar dig bra – då MÅSTE du in till en cykelbutik, få dina sittben mätta (superenkelt, du sätter dig på en tex kudde som ”mäter av” dina sittben sen vips vet personalen exakt vilken bredd du ska ha) och välja ut en sadel efter dig.

Det finns absolut mer du kan tänka på som kan höja upplevelsen ytterligare lite till, men jag listade ovan de jag anser är VIKTIGAST för att få en trevlig körupplevelse MEN inte bli allt förvirrad när man är nybörjare och egentligen bara vill kicka igång cyklingen.

Vanliga frågor jag får när det kommer till cykelköp:

  1. Fråga:
    Jag vill precis börja cykla men vet inte om jag kommer vilja fortsätta med det sen. Men vill även kunna pendla med cykeln. Vad ska jag välja?

    Svar:
    Det beror på! Vill du börja träningscykla på asfalt och din pendlingssträcka är mer eller mindre bara på asfalt så skulle jag välja en racerhybrid! Då kan du slänga på saker så som skärmar, lås osv men du har smala däck och en geometri som är lite sportigare! En sån cykel, självklart lite beroende på vilken du väljer, kan du även köra på grus med MEN det kommer inte bli en super behaglig upplevelse då du läs skumpa endel pga att cykeln är mer gjord för asfalt. Och risken för punktering på grus är större med väldigt smala däck.

    Är målet däremot att trampa mer grus och eventuellt väldigt simpla stigar så skulle jag ta en crosshybrid som har dämpning fram MED låsning! Då kan du stänga av dämparen när du pendlar men ta på den när du vill träningscykla i lite skumpigare förhållanden!

    Notera att en racerhydrbid inte är lika snabb/lätt som en ren racer och en crosshybrid inte är lika lätthanterlig och bra att köra ren skog med som en ren skogscykel – det är lite därför de heter hybrid! Det är en mix av olika cyklar som gör att du kan köra i olika förhållanden men den är inte gjord för ett specifikt förhållande.
  2. Fråga:
    Jag är ny på cykeln och får alltid ont i axlar/armbågar när jag cyklar – varför?

    Svar:
    Om det inte ligger några bakomliggande skador så – När man är ny på cykeln så är inte kroppen vad vid den typen av sittställning och belastning som det blir av att cykla så kroppen protesterar lite. När man har cyklat ett par gånger och vant kroppen så ska smärtorna bli mindre. En annan del är också att du hänger för mycket på styret vilket VANLIGTVIS är för att du behöver jobba upp bålstyrkan mer för att hålla upp överkroppen med bålen och inte med dina händer på styret. Gör lite övningar hemma så som tex plankan och aktivt tänk på att spänna bålen när du trampar så är chansen stor att smärtorna minskar.
    En sista anledning kan vara att geometrin/inställningen på cykeln är fel så du måste justera om det för att det ska passa dig. Är din sadel kanske framåttippad så du måste hålla dig upp med hjälp av styret? Är din cykel kanske fel i storleken? Kolla upp sådant för att öka behagligheten på cykeln.

Dyker andra frågor upp gällande cykel eller cykling så SKRIV! Annars hoppas jag att detta inlägg funkar som en liten guide när du ska skaffa din första cykel!

Ha det bäst!

En reaktion till “Tips till nybörjarcyklisten – val av cykel

Kommentera