Vi gör detta till ett lite mer kombinerat inlägg då jag både fått frågor på hur jag kommer tänka rent strategiskt under Bockstensturen och sedan har jag fått lite frågor på hur jag gör med min återhämtning i benen iomed att jag känt mig så orimligt pigg senaste veckorna.

Så vi börjar med Bocksten-strategin!

Jag vet ju att jag är SÄMST på starter då jag tar i på tok för mycket från starten.. Men det är så otroligt svårt att inte vilja hänga på klungan när nerverna är i taket och man bara vill skjuta iväg! DOCK ser jag en möjlighet att faktiskt klara starten utan att bränna mig i början – banprofilen är väldigt snäll första 16-18 km! Det innebär att man lättare kan ligga i en tät klunga utan att den spricker och man måste trycka på för att ”lappa ihop luckan”.
Så min tanke med första delen av loppet är att lägga mig i den mest lämpliga klungan och försöka hålla kvar den så länge inte min puls är uppe i 200 bpm väl i suget. Dricka mycket av min häxblandning (ref till tidigare inlägg) och runt 1 mil börjar jag tugga i mig energi.

Strax innan 20 km så börjar backarna komma, OM klungan har hållt dit så kommer den spricka där och då börjar pulsen sticka. MEN om jag har vart duktig första biten så kommer jag att klara av att ligga över 90% bitvis utan att bränna mig. Mitt fokus då kommer ligga på att hitta någon/några som är ganska jämna med mig för att kunna turas om att dra. Jag ska även dra i mig mer energi både innan backarna börjar och under de tillfällen som ges mellan 18- 38 km.

Fram till 50 km verkar det platta av och om jag inte lyckats bränna mig så fortsätter jag trampa på runt 90% och med lite tur har jag även en rygg att hänga på 🙂

Efter uppförsbacken vid 50 så ser det ut att gå mer och mer nedför med tänker ändå att jag ska försöka hålla samma kontroll som innan – hoppas på att jag inte blir för övertaggad och låter pulsen sticka för mycket utan håller mig kontrollerad. För när vi kommer till 70 km, benen börjar bli trötta och själen börjar vilja komma imål så kommer det en längre uppför till. Under hela loppet ska jag ha zippat energi, ätit bars och gel och även precis innan stigningen ska något intas för att ge mig de bästa förutsättningarna. För när jag tagit mig förbi den och de ”små knäpporna” så går det mycket nedför in till mål. Så då hoppas jag på att ha lite extra energi och verkligen bränna sista biten in i mål.

Så i kort – jag ska verkligen försöka hitta ryggar som håller jämntakt och inte låta pulsen sticka för mycket (det jag är mest orolig för), äta något var 20-30 min och dricka var 15-20 min (eller när tillfället ges) och mentalt tänka att efter 70 blir det lättare. Hela tiden dela upp loppet och se det ur ett större perspektiv för att inte låta svidandet i kroppen hindra mig.
Följ mig gärna genom loppet i RaceOne appen!!

Återhämtningstips:

Jag kan säga som såhär – jag är själv förvånad över att mina ben håller på såhär. De är starka, jag känner en super kontakt och de bara funkar som de ska? Jag tror att mycket ligger i att jag strukturerat upp min träning mer, men träningen är inget om man inte sköter återhämtningen. Jag äter mycket och ganska ofta (var 2-3 h) samt är mycket mycket mer noga med återhämtningsmålet OCH att pilla i något sockrigt i flaskan när jag vet att jag ska köra på hårt. Kroppen behöver inte bara energi för att prestera utan även för att återhämta sig, så var inte rädd för att äta om du håller igång mycket!!

Sen har jag även börjat tänka mycket mer på ”benvården” och kört endel med foam rolling som är så otroligt sjukt jätte bra!! Du hjälper musklerna att slappna av och återhämta sig mycket bättre än om du inte hade kört. Har du någon som kan massera dig så är ju självklart det hur bra som helst, men alla som idrottar bör ha en sånhär hemma och köra iallafall någon gång i vecka i ett par minuter. Tror de flesta skulle märka en stor skilland på formen!!

Jag kör med en riktigt knottrig en för att kunna köra mer ”triggerpunkt” men det finns snällare om man vill börja så.
Tips på några nedan:

Lightvariant: Klicka här!!
Triggerpunkt: Klicka här!!
En annan triggerpunkt (liknande den jag kör med): Klicka här!!

Ha en grym onsdag!!
Ps. Som ni vet – väljer ni att shoppa foam roller genom mina länkar så stöttar ni mitt arbete på sociala medier! Ha det bäst! Ds.

Publicerad av Alicia Petersdotter

- Bloggar om mitt liv som tävlingscyklist, egen företagare och äventyrare. - Vill inspirera så många som möjligt att finna glädjen i ett hälsosammare liv! - Kostrådgivare och hälsocoach

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: