Denna förberedelse har jag lovat ett tag att skriva men jag måste i ärlighetens namn säga en sak – jag har inte förberett mig lika mycket som att jag skulle ha kört en cykeltävling.
I vanliga fall så har jag börjat ladda med svartavinbärspulver samt har räknat ut vad jag ska äta till frukost, lunch, middag och alla mellanmål för att få rätt mängd kolhdyrater men icke.

Därför kommer inte denna förberedelse handla så mycket om hur jag förbereder mig kostmässigt (även om tips längst ned kommer att läggas upp på hur jag gör dagen innan samt under tävlingen) utan vad jag har med mig klädmässigt samt hur jag tänker rent tekniskt under loppet.

Okej, så, jag sitter i skrivande stund i en liten liten stuga i sälen och laddar för en ny arbetsdag för Pierre Robet. För er som inte läst det innan så gjorde jag en liten avvikare från vardagen och säljer just nu underställ, underkläder osv för märket ”Pierre Robert” och det är super kul! Jag är i en miljö fullt av sportkläder, sportprylar och massa kul – kan man ha det bättre än så?! 😀

Jag har ju kollat som en tok på vädret var och varranan dag med det tyvärr halvtråkiga beskedet varje gång – det ska vara ca 7 dagar varmt och sol. Förvisso tar jag hellre det än -28 grader som de krigare fick köra i förra året, men man hade ju haft lite drömmiga förhoppningar på mellan 3-5 minusgrader och moln/sol. Men man ska ta mig tusan inte klaga, det kommer nog gå toppenbra ändå!

Förberedelser – Klädmässigt

Iomed vädret så har jag packat ned ganska så tunna kläder men ändå någon lite varmare jacka. Men eftersom jag nu jobbar här för Pierre Robert så blev underställspacket något justerat så på överkroppen ska jag ha:
– Baselayer långärmat Pierre Robert
– Tunn merino tröja som lager 2 Pierre Robert
– KANSKE vindväst från Cresent som lager 3
– Antingen vindjacka eller tunnare vinterjacka som sista lagret.
Min tanke med vindvästen är såhär – Att bli lite kall på armarna är ingen större biggie men att bli kall på kroppen kan förstöra allt. Därför cyklar jag ibland med en vindväst och tycker det är så himla guld värt.
Sen tänker jag även att OM jag blir för varm (när vi närmar oss mitt på dagen) så kan jag bara dra av mig yttersta lagret och köra med 2 underställ + vindväst.

SUPERSMART!

På benen är det enkelt – en egentligen cykelbyxa fram pearl izumi utan padd som funkar till precis ALLT. Lite flossad på insidan med ett relativt bra vindskydd fram.
På fötterna blir det Pierre Robert merinosockar som är medeltjocka och mina SUPER varma pjäxor.

Händer och huvudet är enkelt även där. Tunna fingervantar på händerna och en antingen tunn mössa på huvudet eller ett pannband.

Sist men inte minst ett par glasögon från Bliz ifall det blåser och är tråkigt. Sen för att man ser lite cool ut också 😀

Kost

Kostmässigt så har jag inte laddat som jag brukar (som nämnt ovan) utan jag har enbart ökat kolhydraterna lite men jag har inte räknat eller kollat någon så otroligt mycket på det. Utan jag har gjort mycket för den mentala biten då det är halva kampen i form av att ladda lite mer nu mot slutet.

Så jag köpte en superhärlig juice/shot från ica innan jag åkte upp som var iblandat rödbeta, svartavinbär och chilli!
Den har jag shotat i mig 2-3 gånger per dag i ca 3-4 dagar och tänker att det ger LITE i kroppen (men de känns framförallt bra i huvudet 😉 )
Jag har en RIKTIG laddar dag nu dagen innan där jag räknat ut hur mycket kolhydrater jag ska äta under dagen. Jag är väldigt medveten om att för att den ska få full effekt så ska man ladda i 3 dagar, men 1 dag är ingen än ingen dag och jag är SÅ HIMLA MÄTT.

Innan jag skriver vad jag äter så vill jag notera att en kolhydratsladd INTE är nyttig :’D Den grundar sig i att du ska äta 10 g kolhydrater per kg kroppsvikt under en dag och det bästa (och enklaste) är snabba carbs.

Så idag äter jag:

Havregrynsgröt med russin, tranbär och pumpafrön

3 st påsar bilar

Spagetti och veggofärssås x 2

Bananer

Shotar rödbeta

Middagen är ännu inte klar men den kommer att innehålla spagetti

Har man inte laddat förut så ska man börja lite försiktigt. Man vill inte att det ska gå åt andra håller så du blir ”överladdad” och blir tung/trög. Jag vet att denna mängd funkar för mig och det gör att jag även laddar igång i huvudet.

Under loppet:

Kort förklarat:
Jag kommer att packa med mig en 6-8 st gels och några bars för att va säker på att jag aldrig blir tom. Jag testar inga nya varianter utan tar bara saker jag ätit förut.
Jag kommer även att stanna till vid många stationer och pilla i mig det som erbjuds. Mitt mål är att aldrig känna mig hungrig då mitt huvud säger total NEJ och då blir jag opeppad.
Så något åker i magen varje 30-45 min och flera stopp.

Annars försöka dela upp hela loppet i delmål och hela tiden hejja mig själv för varje klarat delmål. Inte kolla för mycket på klockan och bara köra.
OCH VIKTIGAST AV ALLT – försöka peppa andra lite titt som tätt!

Hoppas ni fick lite ”sistaminuten” tips och att ni känner er LADDADE och redo!
Hoppas vi ses i spåren 😀

Publicerad av Alicia Petersdotter

- Bloggar om mitt liv som tävlingscyklist, egen företagare och äventyrare. - Vill inspirera så många som möjligt att finna glädjen i ett hälsosammare liv! - Kostrådgivare och hälsocoach

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: