Hälsosam livsstil – del 2

Ni som inte läst del 1, skrolla ned och läs den innan ni går in på detta inlägg.

Till en början vill jag skriva att det var väldigt härligt att se att ingen egentligen tyckte någon av personerna var så värst hälsosamma, det KAN ha vart min avsikt när jag hittade på dom.. 🙂
Dock måste jag erkänna att det var en trickquestion – ingen av dom är hälsosamma och därför kan jag inte påstå att någon av dom är bättre än den andra. Sen kan det alltid diskuteras vem av dom som har enklast att ändra sin livsstil, vilket lär va person 1, men oavsett så lever inte den personen en sund livsstil och det kommer straffa henne sen i längden.

Varför jag valde att göra på detta sätt istället för att bara skriva inlägget rakt av var faktikst av en enkel anledning – när man tänker på en ”ohälsosam” person så ser vi alltid den storväxta personen och inte den som är ”fit”. Därför ville jag belysa båda perspektiven och kanske få någon att tänka till en extra gång. Att ha ett ohälsosamt sinne är MINST lika allvarligt som att ha en ohälsosam kropp och det är väldigt viktigt att man alltid har det i åtanke. Både sinne och kropp ska vara i ro – DET är att vara hälsosam. Även om det börjar bli mer och mer uppmärksammat så känner jag att man inte kan uppmärksamma det för mycket 🙂

Nu finns det fler ohälsosamma situationer som påverkar sinnet på andra sätt än det person 2 hade då ”hon” hade allvarliga problem och jag ska belysa några nedan.

Som nämnt ovan så handlar det om en balans mellan ett hälsosamt sinne och kropp, dom hör ihop varesig du vill eller inte och därför är det viktigt att vårda båda delarna. Men hur man får sinnesro, om vi börjar där, är högst individuellt.

Men några delar som dock påverkar en större grupp negativt är:

  • Dålig arbetsplats. Det kan vara allt från att du inte trivs med dina kollegor eller med din/dina chefer. Du känner att du är fast på ett och samma ställe utan att komma någon stans.
  • Dålig ekonomi. Din arbetsplats kanske underbetalar dig? Eller så har du för många lån som äter upp hela lönen varje månad?
  • Dåliga relationer. Det kan vara allt från familj, vänner, pojk/flickvän ect.
  • Stress. Du har mycket att göra runtikring dig eller väldigt många tunga beslut att fatta. Det kanske hänt något nyligen som påverkat dig mycket.
  • Sociala medier. Du kanske följer mycket olika konton där perfektion är prio 1. Du undrar du hon/han lyckas med det du inte lyckas med. Hur fick de den kroppen?

Nu tog jag bara ut några få exempel som påverkar flera människor och självklart finns det många fler olika exempel. Men de nämnda ovan är ganska vanliga punkter som bidrar till stress och negativa tankar/känslor. Du tragglas med det dag ut och dag in och vet inte riktigt hur du ska ta dig ur.

Men jag kan säga såhär, kära läsare, att inget är skrivet i sten. Du kan ändra din tillvaro.

Det som TYVÄRR är vanligast när man hamnar i situationer som ovan är att man fortsätter köra på ändå. ”Det får väl va såhär” sen fortsätter man leva sitt liv med ett olyckligt sinne.
Det GÅR att ändra på tillvaron. Man SKA inte va kvar i något som får en att må dåligt. Men man måste va beredd på att våga ta sig ann lite förändring.

Är jobbet dåligt? Ja men börja vidga vyerna då, vad finns det ute på marknaden? Vet någon vän/familj/bekant något? Sök olika jobb! Våga testa! Gå på olika mingel (finns flera i de olika kommunerna) och träffa helt nya människor som kanske kan ge dig en nytändning. Börja plugga! Starta eget! Det finns så mycket mer du kan göra för att INTE va kvar på en plats som du känner är rent av SKIT.
Har du dålig ekonomi? Går det att löneförhandla? Om inte, kika på det jag skrev ovan – börja kolla på ett nytt jobb! Är det lånen som tar över? Går det att samla dina lån? Har du ett problem med att köpa mer än du har råd med? Sök hjälp då hjälpen finns! Har du bara en tjänst som är på 50-75%? Går det att få upp timmarna? Eller ska du börja kolla efter ett till jobb?
Har du dåliga relationer? Det är svårt att klippa banet ibland, men fråga dig samtidigt – vad ger denna relation mig? Om inget av svaren är glädje så cuttilicutcut. Ne men på riktigt, det finns för mycket människor där ute i världen som enbart suger ut andra människors livsglädje och INGEN människa är VÄRD att gå igenom det. Det är inte okej. Du förtjänar bättre. Så oavsätt relation, vän, familj osv, så måste man ibland aggera själviskt OM denna relation tär på dig som människa och inte ger dig något bra. Nu får vi ha i åtanke att alla bråkar, så man ska ju inte klippa band så fort man är oense med någon. Utan nu pratar jag om människor som inte vill annat än att se dig må dåligt. Dom ska bort.
Är du stressad? Vet du vad som gör dig stressad? Om inte – ta reda på det. Vad kan du göra för att ändra det? Är det arbetsplatsen? Går det att göra någon ändring så du får en annan position/uppgifter som gör dig mindre stressad? Är det jobbiga händelser som sker runtikring dig som gör dig stressad? Kan du ändra på dom? Är det innre eller yttre stress? Har du testat yoga? Meditera? Psykolog? KBT?
En kortvarig stress upplever vi alla ibland och det är ingen som hellst fara. Det är när stressen håller i sig och blir ett problem för dig i vardagen. Går du för långt och länge med det så kan det sluta med att man går in i väggen och det är något jag hoppas INGEN som läser detta behöver uppleva – även om jag vet att  det drabbar fler och fler..
Blir du påverkad av sociala medier? Jag kan tyvärr säga såhär – ALLA blir påverkade av sociala medier. Det är bara olika hur mycket man tar till dig och av vad. Om du vet med dig att du lätt blir påverkad av andra (på ett negativt sätt) så är det ända snälla du kan göra mot dig själv att avfölja. Ta bort det. Kolla inte på dom och följ istället personer som faktiskt ger dig motivation och glädje.

Men för att summera – vill jag komma fram till?

Är man en hälsosam person, så är man inte perfekt. Ingen är perfekt. Det FINNS inte ”perfekt”. Allt är inte alltid bra. Ibland tragglar man med livet och tillvaron runtikring. Det bara är så. Det ÄR livet. Men har du ett hälsosamt sinne så försöker du alltid göra din situation bra igen. Du eftersträvar ett lugn och välmående.

DET fina ni, det är hälsosamt.

När det kommer till kosten så vet ni ju redan, det är ju inget nytt.

Ös inte på med godis om dagarna, minska på skräpmaten och ät mer hemmalagat, ät grönsaker, variera kosten, ät veggo ibland m.m. Det är inget nytt där.
En hälsosam person är en person som försöker ge kroppen det den behöver när det kommer till vitaminer, mineraler och de olika näringsämnerna som är bra för våran kropp. Det handlar inte om att vara militant på något sätt, det handlar inte om att man aldrig får ta en godisbit för då är man plötsligt ohälsosam – utan det handlar om balans. Har du grundat kroppen med bra mat i veckan, sätt till att få i dig tillräckligt av fett, protein och kolhydrater samt boostat på med vitaminer, mineraler och antioxidanter så spelar det noll procents roll att du äter gottis en dag på helgen.

Jag tror väldigt mycket på regnbågstänket när det kommer till frukt och grönt. För att få det bästa antioxidantiva skyddet som finns så ska man blanda olika frukt och grönsaker i regnbågens färger. De olika ämnena i de olika färgerna är det som bidrar med de skyddet och det innebär alltså att det INTE ger samma effekt genom att äta kosttillskott utan det måste ske genom naturlig form. Detta tänk har jag kört med i något år och det var kul att de även tog upp det i Nyhetsmorgon (i förrgår eller när det var) som förebyggande mat för tex cancer.

Resten är mycket vad man tror på som person och vilken forskning man väljer att lita på – föör de finns mycket där ute.

Något som många är eniga om dock är att kött & charkkonsumtionen bör minskas för att det dels påverkar miljön mest negativt men även för att de kan påverka kroppen negativt. En för hög konsumtion av kött och charkprodukter kan leda till olika cancerformer, diabetes typ 2 och hjärt- kärlsjukdommar och därför finns det rekommendationer på att äta kött 1-2 gånger i veckan max. 

Jag slutade faktiskt äta kött (gris, ko ect) i somras men inte av den anledningen ni kanske tror. Jag skulle köra en träningstävling och hade dagen innan ätit på restaturang med pappa och sambo. På restaturangen hade jag ätit en hamburgare med nötkött i och lite pommes till.
Dagen efter, när jag skulle köra, så gick det SKIT. Alltså riktigt SKIT. Benen va sloow som aldrig för, jag orkade inte ta i eller något och beskyllde allt på köttet.
Haha, nu vet även jag att det mest troligt inte var köttets fel att det gick dåligt, men jag vet samtidigt att det krävs endel av kroppen för att bryta ner kött och det fick bli boven i dramat.

Saken var bara att efter att inte ätit det på 1 månad så fick jag en sån otrolig avsmak för just kött. Jag har ju länge tänkt att äta mer vegetariskt men efter att vart utan nöt + griskött i en månad så fanns det noll procents sug för att äta det. Det är jätte konstigt men det har gjort att jag fortsätter på den stilen även idag och tycker det känns super bra! Får aldrig denhär ”tunga” och trötta känslan efter att ha ätit längre vilket känns bra för mig. Äter dock fågel, fisk (håller på att lära mig som tusan) och mycket vegetariskt.

Och det är en livsstil/kosthållning jag finner hälosam för mig!

Annars tror jag på det som jag nämnde ovan – Variation, lagom av allt och att man inte skapar ett negativt mönster av det utan ett bra.
Det går att skriva en bibel om just detta ämne, men jag tror att jag pausar där.

Hoppas att ni gillade detta inlägg och att det bidrog med något positivt! 🙂

Ha det BÄST!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.