Publicerad Lämna en kommentar

Dolda sockerfällor

Mmm så länge jag inte äter godis så jag jag äta min yoghurt och musli utan att få i mig något socker, eller?

Der finns så många dolda sockerfällor idag att det nästan är lite läskigt, vissa mer kända än de andra. Nedan tänkte jag radda upp några typiska sockerbomber som man bör undvika om man försöker hålla sig från socker:

🚫 Musli kan innehålla mycket socker. Även frukten i musli kan vara sockerdragerad.
🚫 Frukostflingor
🚫 Fruktyoghurt
🚫 Ketchup
🚫 Sylt. Innehåller också antioxidanter så välj en sylt med lågt sockerinnehåll eller gör egen
🚫 Sportdrycker och olika energibars
🚫 Vissa hälsogodis
🚫 Fryst frukt KAN ha tillsatt socker
🚫 Olika typer av bröd
🚫 Smppthies
🚫 Underbara raw food-kakor och desserter kan innehålla ganska stora mängder torkad frukt som i sin tur har mycket koncentrerat socker.
🚫 Enligt EU-avtal får fruktjuicer som kan vara surt märkas med ”utan tillsatt socker” upp till 15g per liter
🚫 Färdigmat och färdiggjorda såser

Är du ute efter en livsstil utan socker så bör du läsa innehållsförteckningen på det mesta du äter då det gärna gömmer sig lite i varesig vi vill eller inte..

Men det finns ju självklart ”snacks” som är bättre än andra, jag gillar att fokusera på vad snackset kan ge din kropp för näring i form av vitaminer, mineraler ect. Kontra att stirra mig blind på kalorier.

Popcorn är ett riktigt ”supergodis” som man kan använda sig av istället för allt annat – om det tillagas på rätt sätt då. Utan mycket fett, socker eller salt så är det ett toppenalternativ ! Popcorn har bara en liten mängd vitaminer så som tex B6 och mineraler som magnesium och järn. Däremot innehåller popcorn rikligt med fullkorn och fibrer som bidrar till att hålla igång magen!
Allra bäst är att tillaga popcorn hemma med lite värmestabil kokosolja!

Kommentera