Lär känna din puls så kan du spå framtiden.

Din puls går att använda som ett ”andlig” portal om du lär känna den på rätt sätt. Om du verkligen går in i dig själv så kommer din andning säga dig vilken lott du bör köpa för storvinst, förvarna om olyckor och….

Ne, det kanske inte va så jag menade, men jag ljög ändå inte om att du kan få en glimt av hur din kropp mår och har då möjligheten att förhindra eventuella sjukdommar att bryta ut.

Genom att lära känna din puls så kan du förutspå om du har en sjukdom på g, om din kropp är sliten och behöver vila eller vad som hellst. Det kommer att märkas av på din puls! Min teori är att kroppen arbetar så mycket med att ”återgärda felet” att den inte kan prestera lika väl inom träningen.

Jag ska dra ett exempel, jag har under denna vecka inte kört allt för mycket träningspass och har vart duktig med mina vilodagar. Tränade fredag, vilade lördag, kort cykelpass söndag och gym måndag, när det va spinningdax på tisdag så kände jag att kroppen inte va med, ALLS.

2 dagar innan har jag haft små ont i magen + måndagen lite extra seg men inget överdrivet eller ovanligt när jag eventuellt fått i mig gluten.

Men under spinningpasset hade jag 0 möjlighet att komma upp i puls, det gick verkligen inte! Hur mycket jag än tog i så kom inte pulsen upp och då förstod jag att något va galet.
Bild 1 nedan är ett vanligt spinningpass/ute cykling och bild 2 är senaste gången.

Ser ni skillnaden?

Exempel 2.
Jag hade vart och tävlat där jag tvär tagit slut på mig, alltså verkligen mördat min kropp till det yttersta. Två dagar efter tänkte jag ta mig ut och träna lite lätt men ändå dra på några ”igångdragningar” för att väcka benen och benen vaknade. Men inte pulsen, den ville inte riktigt kicka upp. Då bestämde jag mig för att lägga till.en vilodag till och vips, pulsen var där den skulle.

Där ville min kropp signalera att jag behöver vila, jag valde att lyssna och blev belönad med att allt funkade som det skulle igen.

Vad jag försöker komma fram till är att om ni väljer att lära känna eran puls så kommer ni snabbt kunna märka när något avvikande händer och ni kan bli bukt med eventuella problem. Ni kommer ha bättre kontakt med eran kropp och kan förutspå saker som en person med 0 koll inte skulle kunna göra. Häftigt va?

Jag har försökt söka igenom googel för att ge er en källa på vad jag förespråkar, även om jag vet att det stämmer, men det verkar inte vara en så ”uppenbar” sak för alla då det finns en miljoooon olika påståenden om puls. Vissa blev jag nästan lite ”mörkrädd” över så jag tänker förtydliga vissa ord för er gällande pulsen som många verkar fattat fel på enbart av den anledningen att ingen ska gå med fel info.

Maxpuls Det är den högsta möjliga puls just du kan komma upp i och det ända sättet du kan få reda på den är genom att göra ett maxpuls test. Ett sånt test går ut på att du pressar ut det absolut maximala under en viss tid och den högsta pulsen du får är din maxpuls. Du föds med en maxpuls och den blir aldrig högre hur mycket du än tränar. Det ända som förändras är att den sänks med åldern men håller du i din träning så sänks den betydligt mindre mot en som inte tränar. Det finns ingen (och jag vill understryka denna mening så extremt mycket) uträkning som funkar för att få fram din exakta maxpuls. Dom uträkningar du finner är lika sannolika som att en främligt ställer sig framför dig och ska gissa på ditt namn OCH prickar rätt. Så vill du få fram exakta så testar du, annars finns det uträkningar som får fram din ungefärliga men det är extremt sällan de stämmer.

Vilopuls Det är din minsta möjliga puls och är faktiskt något som går att påverka genom träning träning och lite mer träning. När du utövar konditionsträning så ökar du hjärtats förmåga att pumpa blod, så kort och extemt grovt förklarat så får hjärtat arbeta med färre slag men mer volym blod när du sover. Nice va?

Aerob zon – Det är den zonen där det fortfarande är syre i blodet som pumpas runt, med andra ord en zon som du orkar hålla väldigt länge. Du kan hålla en aerob zon upp till ca 90-93%, beroende på hur tränad du är, sen går du in i den anaeroba zonen.

Anaerob zon – Här kan ni nästan lista ut vad som händer här, denna zon är den som du inte får så mycket syre i och även här du är för att räkna ut din maxpuls. Denna zon är en typisk ”intervall zon” och du orkar enbart hålla den en kortare stund. Den kommer mellan 90/93-100% av maxpuls.

Jag hoppas att min text har rett ut vissa frågetecken eller gett lite ”aha” moments. Nu ska jag fortsätta lura på vad jag har för bacill i kroppen så jag kan mota den i största möjliga mån.

Ha det bäst!

2 tankar

  1. Pulsen är absolut en indikator på hur man mår, märker direkt om jag har nått i kroppen då pulsen går upp vid minsta ansträngning inte ner.Så är det nått på g å jag kör ett spinningpass till exempel då slår jag i taket direkt när det gäller puls å där är det svårt att ligga nån längre stund.Så genom pulsen kan jag märka att nått e på g.Som nu, så nu e det vila som gäller å tur att det är 11 dagar kvar till Engelbrektsloppet 😊

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.