Publicerad Lämna en kommentar

5 VANLIGA PÅSTÅENDEN/OSÄKERHETER OM SPINNING OCH SVAR

Hej!
Jag har fått höra det mesta under min korta tid som instruktör, så jag tänker radda upp några typiska påståenden om spinning:

1. Jag har för dålig kondition.
Må så vara att konditionen är dålig, men hur ska du kunna träna upp den om du inte försöker? Man behöver inte ha det tyngsta motståndet på och då kommer passet gå relativt smärtfritt förbi. Sen vill man ju självklart att du ska ta i också men bara för att du ska ta dig till att testa 1 pass så kan du börja med ett lågt/medel motstånd så du känner dig bekväm för att sen öka.

2. På ett spinningpass ska hela kroppen tränas tex ha ”armhävningar” mot styret.
Alltså i min värld är det mer aerobic och sånna klasser finns också på många gym att köra. Jätte roliga och där får du köra hela kroppen! Men om du sätter dig och funderar, när såg du senast en cyklist göra armhävningar på en cykel? Det är inte så speciellt vanligt och heller inte naturligt. Så spinning sker på det vis det ska med två positioner, sittande och stående.

3. Jag behöver inte ens cykelskor, helt onödigt när det finns korg med spänne på pedalen.
Nja, jag är inte helt med där. På en spinningsko har du en hårdare sula vilket gör att du kan trycka på mer, du kan nyttja rundtrampet mer och du minskar risken för domningar (förvisso sitter man oftast inte längre än 1h på ett pass så då brukar inte det hända). På en spinningsko monteras även på en kloss som du klickar i pedalen för att även där få det maximala av rundtramp och finns ingen risk att du slinter av pedalen då du är ”fast”. Men är du ny spinnare så behövs det verkligen inte, testa och känn efter om du tycker det är kul, känns det som ett pass du är fast vid och vill fortsätta prestera mer? Då rekomenderar jag ett par spinningskor.

4. Äsch, jag behöver inte koppa in min puls i activio, det gör ändå ingen skillnad. (om den tjänsten erbjuds)
Nejnejnej, det är superkul att kunna följa sin puls och se hur den förändras i förhållande till hur mycket du tar i. Du kan även se HUR mycket du faktiskt tar i och hur länge du orkar hålla dig i vissa zoner. Du får en bättre förståelse för din kropp och kommer märka av dina framsteg lättare. Ha alltid i åtanke att din puls även påverkas av vad du gjort dagen/dagarna innan varesig det är dålig sömn, hård träning, ingen träning ect. Koppla alltid upp pulsen 😃

5. Alla kommer bara kolla på mig/dömma mig.
Punkt 1 och denna är tyvärr väldigt vanlig, man tror att folk kommer tänka på hur de cyklar, om de blir svettiga, om man gör något fel ect. Jag kan säga såhär, som både vart instruktör och deltagare, att man har sån fokus på sig själv och hur man själv presterar att man skiter fullständigt i den personen bredvid. Låt inte onödiga tankar hindra dig från det du vill göra, folk är mer självupptagna än man kan tro 😊 (inte menat drygt)

Hoppas ni fann listan givande, ikväll vankas spinningpass med mina underbara deltagare, see yah 😃

PUSS

Kommentera