SOCKER BEROENDE OCH HUR DU SKA TÄNKA

Hellu!
Alltså dehär med sockerberoende är en otroligt dryg sak och kan va en galet svår sak att ta sig ur. Du hittar socker i flingor, fil, bröd och saker du inte förväntat dig ska va i så som frukost skinka och majsstärkelse. Det finns socker i verkligen ALLT!

Jag är grymt beroende och jag hatar det. Inte av den anledningen att jag börjar bli överviktig pga sockerkonsumtion för det tränar jag nog lite för mycket för, utan de är helt enkelt för att jag hatar att va beroende av något onödigt. Vill kunna känna att jag tar godis eller dyl för att man vill och inte för att de känns som ett måste. Men i dagsläget känns det lite så.

Jag har gjort många misslyckade sockerfria perioder och är inne på ytterligare en just nu som dock känns mer lyckad. Tror att insperationen för denna sockerfria period kom från en artikel jag läste på facebook där det stod kort och gott att vi konsumerar godis ect på fel sätt. De menade på att man har arbetat in socker som en form av belöning när man gjort något eller att man bara vill unna sig en lördagskväll. Men det är inte så konstigt heller, socker kickar igång kroppens belöningssystem så det känns som något bra, även om det alltid kanske inte är det.
Ska ta några exempel:

– Oh vilken lång dag på jobbet, nu förtjänar jag en påse godis framför soffan.
– Va kul, en kompis kommer över! Dax att baka en tårta!
– JUHU NYTT JOBB, FRAM MED SPRITEN NU SKA DET SPENDERAS PÅ KROGEN. (lite annan grej med alkohol, but you get the point)

Är ni med på vad jag menar? Observera då att jag/arktikeln inte menar att man inte får fira dessa stunder med tex godis, sprit eller vad det nu kan vara, men vet man om att något överkonsumeras i vardagen och man mår dåligt av det så är det dax att tänka om!

Det finns många vägar att belöna sig själv istället för de ovanstående. Så enkelt som en promenad drar igång dina ”glad hormoner” och all träning överlag ger det egentligen. Göra saker du vet att du uppskattar istället för att äta dendär påsen, gynnar mycket mer i längden.

Inställningen är en stor del i att lyckas. Har du ingen motivation att lyckas och heller ingen som kan pusha på dig för att lyckas, då är det svårt redan där. Men har du motivationen att försöka ta ifrån dig den onda cirkeln, så kan jag bidra med lite trix för att göra processen lättare.

1. Citronvatten i all ära!!
Dethär är nog faktiskt det allra bästa tipset jag har, funkar riktigt bra när sockersuger drar igång! Tycker du det är lite surt kan du tillsätta kanel.

2. Ha med mellanmål.
Lättare att hålla blodsockret i balans om du har med dig något att äta, rekommenderat att äta något var 3-4h.

3. Skippa färdigmat och light produkter.
Dom triggar bara sockersuget om något, annat argument är att de är inte nyttiga överlag. Hellre hemma lagat eller på en restaurang med bra mat.

4. Drick rikligt med vatten.
Inte beprövat men läst många gånger att du håller hungern i schack om du dricker mycket vatten, ska även då hjälpa sockersug.

5. Hellre fruktsocker än rent socker.
Är det så att hela du skriker efter någon form av socker, så satsa på att ät en frukt. 10 gånger helllre fruktsocker än en stor tårtbit.

Vet massor av personer som skulle tänka eller säga ” Men gud, det är ju bara sluta? Har du ingen karaktär?”. Men sockerberoende kan sätta klorna i en och då är det svårare än man kan tro. Det går aboslut att ”bara sluta” men det kräver även rätt motivation och rätt verktyg att komma dit om man väl sitter där. Gnällfolk finns alltid men det är bara ignorera och köra ditt race 😃 När jag var 13-14 år så började jag röka cigaretter, ”cooling” som man var är något man får ångra i äldre ålder, och höll på antalet år. Kan säga som så att det var enklare att sluta med cigaretter än dehär förbannade sockerätandet. Men även där va det säkert inställning. Är nog lite för sugen på godis än så länge 😃

Sen har jag läst artiklar om att man ska gå till psykolog för att bli av med sockerberoende osv och det kan jag personligen tycka är lite overkill och slöseri med perngar när man har så mycket verktyg idag för att ta sig ur.

Har ni några frågor, tillägg eller andra funderingar så kommentera gärna! Annars önskar jag dig lycka till på din resa och håller tummarna för min 😊

PUSS ❤

2 tankar

  1. Kaffe och te är bra mot sötsug har jag märkt, kanske inte bra att va koffeinberoende heller men en kopp kaffe istället för en påse godis kanske är bättre🙌🏼😂 samma sak att komma på något att göra när man är sötsugen, ofta blir man det när man har tråkigt ju. Bra och intressant inlägg, kallar nog inte mig själv sockerberoende för blir väldigt trött på sött snabbt, men ändå intressant!

    Gilla

  2. Jag tröttnar oxå ofta fort på sockret fast att ja är sugen flera gånger per dag. Så tex har jag godis hemma kan jag lätt äta lite, ha uppehåll 30-60min sen äta igen. Hate it och ska få bort denna ovana. Sen som skrivet kommer jag inte sluta för alltid. Bara få bort dehär suget efter sött 😊Tack för feedback, va lite osäker på inlägget 😃

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.