7 BÄSTA SÄTTEN ATT SOVA BÄTTRE

Hej allesammans!

Idag tänkte jag göra en lista på hur du får bättre sömn, något jag önskat fått förklarat för mig genom åren. Har haft sömnproblem sen jag var 13år men har på senaste året blivit grymt mycket bättre! Jag var allt ifrån inte kunna somna förrens 5-6 till att vakna 58 gånger på en natt. Så jag delar med mig av mina tips och hoppas att jag kan hjälpa någon av er.

1. Börja varva ner minst 1 timma innan bestämda sovtiden.
Ganska vanlig grej man alltid hör av flesta man frågar. Även viktigt att försöka släcka ner lite i rummen, ät inget närmsta timman/timmarna innan du ska sova just för kroppen inte ska behöva jobba hela natten för att bryta ner det utan kan vila även den.

2. Läs en bok
Även där ganska basic grej, för min del funkar den 50/50, funkar faktiskt att små kolla på telefon OM jag har sänkt ner ljuset till minsta, har du för ljust kommer du bli pigg. Men tror dock inte facebook och insta är det bästa då det kan väcka mycket känslor. Ta gärna något som berör dig väldigt lite.

3. Planera träningen
Väldigt många reagerar negativt på att träna försent vilket inte är konstigt. När du har tränat drar endorfinerna igång, även kallat gladhormonen, som kan göra att du får svårare att sova. Även om du tar en pwo innan träningen på kvällstid kan det va läge att fundera på ifall det är för nästa läggdax, pwon drar igång hela kroppen både fysiskt och psykiskt så ni kan bara ana vad det gör med sömnen.

4. Tänk på nuet
Dethär är den svåraste punkten av de alla, nämligen att försöka att inte tänka på vad som kommer hända eller vad som har hänt, utan enbart på nuet. När man väl lyckats med det så är sömnproblem nästan puts veck, men att komma dit är genom mental träning. För rent krasst, vad hjälper det att övertänka att han/hon skrev så idag och de gjorde dig så förbannad, din idiotiska kollega fattar inte att man får inte göra så eller tentan som ska va klar om tre dagar och du har bara börjat snegla på den. Bättre att få en god natts sömn och lösa alla problem med ett piggt sinne dagen efter. Men som sagt detta är lättare sagt än gjort.

5. Sätt telefon på ljudlöst
För vissa är detta självklart och vissa tycker detta är larv, men sömnen blir störd av ljud från telefon. Sen vet man aldrig ifall den skulle plinga till mitt i natten av ett mail, sms, Facebook what so ever, Sätt den på ljudlöst!

6. Träna träna och åter igen träna
Denna punkt är den som hjälpt mig MEST. Tränar jag inte iallafall 1 pass om dagen så sover jag uruselt, även om jag gjort något produktivt. Innebär typ jobbat, kommit på världens bästa blogginlägg 😉, utfört ärenden osvosv så är det lättare att somna, men träning är det allra bästa tipset jag kan ge!!

7. Sist men inte minst, koffein produkter.
Ja vet, logisk igen, men visste ni att det är koffein i teblad? Kan jag säga att det visste inte jag förrens ja hade druckit en kopp grönt te precis innan läggdax och stirrade upp i taket närmsta timmarna 😂 Va noga med vad du dricker innan det är dax att tacka för sig, din kropp och själ kommer belöna dig 🤗❤

Här har vi den finaste bilden ja kunde hitta på min telefon på mig och min syster.
Puss och hoppas ni har en förbannat bra dag 😃

En reaktion till “7 BÄSTA SÄTTEN ATT SOVA BÄTTRE

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.